Πεμ, 09 Μαϊ 2024
Αρχική  > Τουρισμός - Περιβάλλον  > Τουρισμός

Ομιλία Άρη Σπηλιωτόπουλου στη συνάντηση με τους Νομάρχες της χώρας

25/2/2008
Θα ήθελα από την πλευρά μου να ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά τη φιλοξενούσα αρχή, τον Νομάρχη Θεσσαλονίκης και για την «παραχώρηση» του χώρου και από την άλλη πλευρά και για την παρουσία του εδώ και την αντοχή του. Να ευχαριστήσω βεβαίως και τον Πρόεδρο της ΕΝΑΕ για τα όσα είπε αλλά και όλους τους συμμετέχοντες στη σημερινή συνάντηση εργασίας. Και λέω συνάντηση εργασίας γιατί θεωρώ αυτή τη σύναξη καθαρά ουσιαστική. Μια σύναξη με περιεχόμενο που αποτελεί ασφαλώς την αρχή μιας διαρκούς και αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ μας με στόχο τη συγκεκριμένη στρατηγική εκπόνηση της τουριστικής πολιτικής.

Θα ξεκινήσω από αυτό που ειπώθηκε προς το τέλος μεν, αλλά είναι για’ μας εξαιρετικά σημαντικό. Ότι, όταν επιχειρείς να χαράξεις μια στρατηγική για την τουριστική πολιτική, εκείνο το οποίο δεν βοηθά, είναι η διαρκής αλλαγή σημάτων, συμβόλων, συνθημάτων. Διότι, εκ των πραγμάτων, μόνο εάν υπάρχει έντονη αναμνηστικότητα και επιμονή μπορεί στο τέλος να δοθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο και καλύτερο αποτέλεσμα.

Όμως, στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι η αλλαγή του λογοτύπου ή του συνθήματος δεν έγινε διότι βρίσκομαι εγώ στην ηγεσία του Υπουργείου και αποφάσισα να βάλω το δικό μου λιθαράκι ή το δικό μου στίγμα ή το δικό μου χρώμα. Στο κάτω - κάτω της γραφής τέτοιες «ανασφάλειες» δεν είχα και δεν θα έχω και ποτέ. Ήρθα απλώς να υλοποιήσω τη μελέτη της κοινοπραξίας, η οποία υπήρχε πολύ πριν την ανάληψη της ηγεσίας του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης. Κοινοπραξία που είχε να κάνει με τη διαμόρφωση και τη χάραξη στρατηγικής για την τουριστική πολιτική, μια κοινοπραξία που ήταν υπό τον Ισπανό κ. Μπόρντας που είναι ειδικός σε θέματα τουρισμού.

Έτσι, αυτή η μελέτη, την οποία εμείς την κληρονομήσαμε, τη βρήκαμε και η οποία στοίχισε στον ελληνικό λαό πάνω από 2.000.000 ευρώ θα έπρεπε επί των δικών μας ημερών να εφαρμοστεί, να υλοποιηθεί. Τι έλεγε αυτή η μελέτη; Έλεγε ότι πρέπει να φύγουμε από το μονοδιάστατο ήλιος και θάλασσα -αν θυμάστε μάλιστα το προηγούμενο λογότυπο είχε μόνο ήλιο και θάλασσα- να προχωρήσουμε στην ποιότητα και στην εξειδίκευση.

Μας υπέδειξε τα εξειδικευμένα τουριστικά προϊόντα, τη στρατηγική καθώς και την επικοινωνία που θα έπρεπε να ακολουθήσουμε. Έτσι αυτό που έχετε σήμερα στα χέρια σας, το λογότυπο, τα χρώματα, τα επιμέρους τουριστικά προϊόντα, η επικοινωνία, η εξειδίκευση, όλα είναι σύμφωνα με την μελέτη της κοινοπραξίας. Εμείς εκείνο το οποίο κάναμε, είναι απλώς να υλοποιήσουμε, να εφαρμόσουμε στην πράξη την μελέτη αυτή.

Άρα αντιλαμβάνεστε ότι όταν λέμε αλλάξτε το σήμα, δεν το λέμε γιατί θα πρέπει και εσείς να εναρμονιστείτε με κάτι που προέρχεται από τη δική μας φαντασία. Σας το λέμε γιατί αυτό το καινούριο σήμα, είναι προϊόν στρατηγικής μελέτης, αποτελεί κτήμα του ελληνικού λαού και πληρώθηκε πάνω από 2.000.000 ευρώ και γιατί κατ’ αυτό τον τρόπο βοηθάτε τη χώρα. Διότι, όπως είπαμε, πρέπει να ξεφύγουμε από το μονοδιάστατο ήλιος και θάλασσα και να πάμε σε ένα τουριστικό προϊόν, το οποίο θα επιμηκυνθεί κατά το δυνατόν σε 12μηνη βάση και το οποίο, εκτός από τη θάλασσα έχει και το χειμερινό τουρισμό, έχει τον περιηγητικό τουρισμό, έχει το θρησκευτικό τουρισμό, έχει δηλαδή όλα τα εξειδικευμένα τουριστικά προϊόντα.

Εμείς περιμένουμε από εσάς να μας δώσετε τις προτάσεις σας κατά τέτοιο τρόπο που να φαίνεται μέσα από τις προτεραιότητες ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα κάθε νομαρχίας, κάθε περιοχής, τα οποία, εμείς, ως Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης μπορούμε να τα ενισχύσουμε, να τα αναδείξουμε για να βοηθήσουμε και τη δική σας προβολή και εσείς αυτόματα ως κομμάτι του παζλ να συμπληρώσετε το χτίσιμο της συνολικής εικόνας.

Για να διευκολυνθείτε υπάρχει αυτό εδώ το εγχειρίδιο, το οποίο το έχετε πάρει όλοι. Μέσα εδώ θα βρείτε απαντήσεις σε όλα τα ζητήματα που αφορούν τη χάραξη επικοινωνιακής στρατηγικής και πολιτικής. Φυσικά αυτό πρέπει να το παραδώσετε στις αρμόδιες υπηρεσίες. Είναι όσο γίνεται συγκεκριμένο, έχει στρατηγική, έχει το σκεπτικό του λογοτύπου, έχει τα λογότυπα, ποια είναι τα χρώματα, ποιες γραμματοσειρές χρησιμοποιούμε, ποιοι είναι οι περιορισμοί της χρήσης του λογότυπου, ποιες οι εφαρμογές, ποια η αρχιτεκτονική της καμπάνιας, ποια η καμπάνια.

Όλα δηλαδή όσα οι υπηρεσίες σας, με αυτό το εγχειρίδιο μπορούν να φτιάξουν αυτόματα το οποιοδήποτε φυλλάδιο. Άρα από εδώ και έπειτα δεν υπάρχει κανένα περιθώριο να πει κανείς δεν γνώριζα, δεν ξέρω. Μπορούμε να έχουμε ενιαία εμφάνιση διότι πλέον η κάθε υπηρεσία τής κάθε νομαρχίας μπορεί αυτόματα να βρει την απάντηση και όλοι μαζί να έχουμε ενιαία εικόνα για να μεγιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητα και να εφαρμόσουμε τον νόμο. Ο οποίος λέει βέβαια και ότι, αφού πάμε όλες και όλοι μαζί με συγκεκριμένη στρατηγική, θα πρέπει και εμείς να διευκολύνουμε όσο το δυνατόν την εγκυρότερη και αποτελεσματικότερη χρηματοδότηση των νομαρχιών.

Όσον αφορά τώρα στα περίπτερα, αντιλαμβάνεστε ότι εμείς επιχειρούμε όσο το δυνατόν να εντάξουμε όλους μέσα «στο σπίτι της Ελλάδος», σε κάθε διεθνή έκθεση έχουμε «ένα σπίτι της Ελλάδος», το οποίο απευθύνεται και σε όλες τις νομαρχίες, σε όλες τις περιοχές. Βέβαια, ενδεχομένως να υπάρχουν και κάποιες ιδιαιτερότητες που χρειαζόμαστε χρόνο για να τις επιλύσουμε αλλά ακόμη και έτσι, έστω και αν κάποια περιοχή, προσωρινώς, δε βρίσκεται μέσα «στο σπίτι της Ελλάδος», αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να έχει το λογότυπο της Ελλάδος, το κεντρικό σύνθημα της καμπάνιας ή τα χρώματα ή τη σημαία. Διότι αν υπάρχει περιοχή χωρίς την ελληνική αναφορά, χωρίς το κεντρικό σύνθημα της καμπάνιας τότε σε αυτή την περίπτωση κανείς δεν μπορεί να αναγνωρίσει την περιοχή, μειώνεται η αποτελεσματικότητα της καμπάνιας της περιοχής και στην πραγματικότητα σπαταλούμε πόρους χωρίς τα επιδιωκόμενα για μας αποτελέσματα.

Έτσι θα έλεγα κλείνοντας με το θέμα της εγκυκλίου, ότι σκοπός της είναι απλώς να βάλει, όσο το δυνατόν ψηλότερα τον πήχη. Εγώ βεβαίως είμαι υπέρ της ευελιξίας, είμαι υπέρ της ταχύτητας. Εκ των πραγμάτων, η γραφειοκρατική διαδικασία θέλω κι εγώ, όσο γίνεται, να απλουστευθεί. Πρέπει όμως να υπάρχει, μέσω της εγκυκλίου, και ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο μπορούμε να λειτουργούμε. Εάν όλα αυτά, δηλαδή αυτό το εγχειρίδιο εφαρμοστεί και η παρουσία μας είναι μέσα «στο σπίτι της Ελλάδος» με τα χρώματα της Ελλάδος και με το κεντρικό σύνθημα της Ελλάδος, εκ των πραγμάτων τα προβλήματα περιορίζονται και η γραφειοκρατική διαδικασία θα γίνεται όσο το δυνατόν απλούστερη και ταχύτερη.

Επίσης, ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ έκανε μια πρόταση, η οποία προσωπικά εμένα με βρίσκει σύμφωνο. Ότι χρειάζεται, για να υπάρχει αμφίδρομη και διαρκής επικοινωνία μεταξύ μας με στόχο τη χάραξη στρατηγικής για την τουριστική πολιτική, να υπάρχει όσο το δυνατόν καλύτερη εκπροσώπηση των νομαρχιών στα συλλογικά όργανα και του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης.

Γι΄ αυτό, με αφορμή την πρόταση που έκανε ο Πρόεδρος της ΕΝΑΕ και έως ότου υπάρξει διεύρυνση του αριθμού των εκπροσώπων του Διοικητικού Συμβουλίου των διαφόρων Οργανισμών που εποπτεύει το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, θα έλεγα ότι μπορούμε κάλλιστα στην Εκτελεστική Γραμματεία που θα κάνουμε στο Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού -Εκτελεστική Γραμματεία που θα είναι και υπεύθυνη για τη χάραξη στρατηγικής- οπωσδήποτε εκεί να υπάρχει εκπρόσωπος της ΕΝΑΕ έτσι ώστε κατ’ αυτό τον τρόπο να έχουμε μια όσο το δυνατόν πιο συνεχή επικοινωνία μεταξύ μας.

Από εκεί και έπειτα θα σας έλεγα ότι υπήρξαν πάρα πολλά ζητήματα. Από την αύξηση των πιστώσεων που πράγματι είναι ένα ζήτημα εξαιρετικά σημαντικό, μέχρι και το πιο εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό που απαιτείται. Όσον αφορά στις πιστώσεις, για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, όσα περισσότερα είναι αυτά τα οποία και εμείς διεκδικούμε -αν κάποτε δηλαδή λάβουμε- τόσο περισσότερο θα έχουμε και εμείς τη δυνατότητα να αυξήσουμε τις δικές σας πιστώσεις. Τα χρήματα, προφανώς, δεν τα διεκδικούμε εμείς για τον εαυτό μας. Όσα περισσότερα χρήματα διεκδικούμε ή παίρνουμε από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας τόσα περισσότερα και εμείς έχουμε τη δυνατότητα να σας δίνουμε ώστε να βοηθήσουμε συνολικά τη στρατηγική για τον τουρισμό.

Σε αυτό το σημείο μάλιστα θα συμφωνήσω μαζί σας στο εξής -το έχω προτείνει άλλωστε: Πρέπει ίσως να επαναπροσδιορίσουμε και τα τέλη που αυτή τη στιγμή δίνονται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Πρέπει να διευρύνουμε τη φορολογική βάση σε δικαιότερη κατεύθυνση, ώστε να συμπεριλαμβάνει όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από το τουριστικό προϊόν, να μειώσουμε, αν θέλετε, τον φόρο που μονομερώς ίσως επιβαρύνει τα ξενοδοχεία και μπορούμε κατ’ αυτόν τον τρόπο και μπορούμε κατ’ αυτόν τον τρόπο να ελαφρύνουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις και να διευρύνουμε τη φορολογική βάση. Έτσι, και το Δημόσιο μπορεί να εισπράττει περισσότερα χρήματα και με αυτόν τον τρόπο μπορεί να εισπράττει κάτι και η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση. Πρέπει άλλωστε να εισπράττει, αυτό είναι το δίκαιο. Και εμείς από την άλλη πλευρά να έχουμε περισσότερα χρήματα για την επένδυση της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό, διότι μέσα από αυτή την επένδυση μπορούμε και εμείς να διεκδικούμε μεγαλύτερη ροή επισκεπτών και άρα περισσότερα εισοδήματα.

Το λέω αυτό γιατί πολλές φορές -και εδώ θέλω τη βοήθειά σας- γίνεται συζήτηση για τη δαπάνη με στόχο την προβολή της χώρας. Δεν είναι δαπάνη. Είναι επένδυση που γίνεται για την προβολή της χώρας. Όσο πιο έντονη παρουσία έχει η χώρα μας στο εξωτερικό, στις διεθνείς εκθέσεις, στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τόσους περισσότερους επισκέπτες έχουμε άρα τόσο περισσότερο συνάλλαγμα μπαίνει στη χώρα, τόσο περισσότερο ενισχύουμε την περιφερειακή ανάπτυξη.

Άρα εκ των πραγμάτων χρειαζόμαστε πόρους για να επενδύσουμε προκειμένου να φέρουμε συνάλλαγμα. Και αυτούς τους πόρους προς επένδυση, μπορεί να μας τους δώσει μια διαφορετική κλίμακα, όπου και εσείς να έχετε αυτά που σας αναλογούν και εμείς αντιστοίχως περισσότερα έσοδα. Διότι μέχρι στιγμής, αντιλαμβάνεστε ότι ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Και για να καταλάβετε περί τίνος πρόκειται, η Ισπανία που είναι ανταγωνίστρια προς εμάς χώρα δαπανά για την προβολή της περίπου τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Εμείς όλοι μαζί δεν ξεπερνούμε τα 40 εκατομμύρια.

Αντιλαμβάνεστε ότι σε μια χώρα που δεν μπορεί να αυξήσει περισσότερο τους πόρους από τον προϋπολογισμό -διότι δεν είμαστε πλούσια χώρα-για να μην επιβαρύνουμε τους φορολογούμενους πολίτες. Ο μόνος τρόπος που μπορούμε να βοηθήσουμε την επένδυση της χώρας μας στην εικόνα, είναι να καταφέρουμε να αυξήσουμε την ανταποδοτικότητα μεταξύ επένδυσης και ροής συναλλάγματος. Και η ανταποδοτικότητα αυτή επιτυγχάνεται με την αλλαγή και του τρόπου, με τον οποίο εμείς αντλούμε πόρους. Όπου εκεί μπορούν να παίξουν ρόλο και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και όχι μόνο οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης α΄ βαθμού όπως είναι σήμερα.

Όσον αφορά τώρα στα εξειδικευμένα στελέχη, προφανώς και εμείς είμαστε εδώ να βοηθήσουμε έτσι ώστε με κάποιον ευέλικτο τρόπο να βρούμε τη διαδικασία εκείνη όπου η κάθε νομαρχία να έχει ένα εξειδικευμένο στέλεχος τουλάχιστον για τα ζητήματα τουριστικής ανάπτυξης. Όπως και εμείς από την πλευρά μας πρέπει να επιφορτίσουμε κάποια στελέχη δικά μας να είναι υπεύθυνα, τουλάχιστον, σε πρώτη φάση, για τις 13 περιφέρειες της χώρας, έτσι ώστε να διευκολύνουμε όσο το δυνατόν τη μεταξύ μας συνεργασία.

Στην κατεύθυνση αυτή, αναφορικά με τις προσλήψεις -οι οποίες ενδεχομένως κάποια στιγμή θα μας εγκριθούν- θα δούμε πώς μπορούμε από τη δική μας πλευρά να βοηθήσουμε τις νομαρχίες και αντιστοίχως κάποια στελέχη, τα οποία θα είναι υπεύθυνα μόνο για τις νομαρχίες. Θα συμφωνήσω με αυτά που είπε ο κ. Τάτσης για την αειφορία και την προσβασιμότητα διότι, για μας, τα πιο σημαντικά ζητήματα που αφορούν στην τουριστική ανάπτυξη έχουν αυτές τις δύο παραμέτρους, την προσβασιμότητα και την αειφορία.

Από εκεί και έπειτα θα πρέπει να δούμε ότι τα πάντα δεν είναι χρήματα. Ασφαλώς δεν είναι μόνο οι πόροι που μας λείπουν, αλλά χρειάζεται κατ΄ εξοχήν, να προωθήσουμε όσο το δυνατόν την ταχύτερη και εγκυρότερη συνεργασία. Και αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι πολλές φορές, σε αυτή τη χώρα, η πολυδιάσπαση και ο πολυκερματισμός είναι αυτά που φέρουν το κακό αποτέλεσμα. Διότι στη χώρα μας, εκείνο το οποίο πρέπει κατά κάποιο τρόπο να διευκολύνουμε είναι όσο το δυνατόν την ταχύτερη διαδικασία για να αυξήσουμε την αποτελεσματικότητα στις αποφάσεις μας, να δούμε δηλαδή ποιες είναι οι προτεραιότητές μας, να ιεραρχήσουμε τις προτεραιότητες, να δούμε που κολλάμε, να δούμε πως μπορούμε να τρέξουμε με μεγαλύτερο βηματισμό.

Να δούμε από την άλλη πλευρά σε ποιους τομείς πρέπει να επενδύσουμε τα επόμενα χρόνια. Συμφωνώ με αυτά που ειπώθηκαν για το χειμερινό τουρισμό. Ο χειμερινός τουρισμός μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό έσοδο για μας, αρκεί να το αναπτύξουμε για να μη βλέπουμε κάθε Κυριακή άλλες χώρες να διαφημίζουν τα χιονοδρομικά τους κέντρα ή να διαφημίζουν, καλή ώρα στη Θεσσαλονίκη, σπίτια τα οποία κάποιοι Θεσσαλονικείς ή Μακεδόνες μπορούν να αγοράζουν στις γειτονικές χώρες, τη στιγμή που έχουμε εκπληκτικά χιονοδρομικά κέντρα εδώ και τη στιγμή που μπορούμε να αναπτύξουμε και εμείς τον χιονοδρομικό τουρισμό κατά τέτοιο τρόπο, που να κρατήσουμε τους Έλληνες και να δημιουργήσουμε συνθήκες διαρκούς ανάπτυξης στον τόπο.

Βέβαια αντιλαμβάνεστε ότι εδώ χρειάζεται τη συνεργασία όλων γιατί η «ιδιοκτησία» μόνο του Παρνασσού ανήκει στην εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και στην επίβλεψη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Ενώ τα υπόλοιπα χιονοδρομικά είναι των δήμων ή των νομαρχιών. Άρα εκείνο το οποίο εμείς μπορούμε να κάνουμε είναι, πέρα από την επίβλεψη, πέρα από τους κανόνες ασφάλειας, να στεκόμαστε όσο το δυνατόν πιο κοντά στους δήμους και στις νομαρχίες στα επενδυτικά προγράμματα που κάνουν, έτσι ώστε να διευκολύνουμε τις επενδύσεις. Τον πρώτο λόγο όμως πρέπει να τον έχετε εσείς και δευτερευόντως οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Τα Γρεβενά είναι ένας νομός που πράγματι έχει τρέξει πολύ μπροστά και αυτό δείχνει ότι πολλές φορές όταν ένας νομός παίρνει τα σκήπτρα, παίρνει την πρωτοβουλία και τρέχει, μπορεί πολλές φορές να γίνει παράδειγμα προς όλους μας, το πώς τελικά μέσα σε λίγα χρόνια μπορεί να δημιουργηθούν πυλώνες τουριστικής ανάπτυξης. Έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία, εμείς λοιπόν, να δούμε τον τρόπο με τον οποίο θα επιμείνουμε στην αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας μας.

Ακούστηκε και προηγουμένως ότι, τι να πω τώρα περί Μακεδονίας, λέει ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης, από τη στιγμή που πολλές φορές χρειάζεται χρόνος για να εξηγήσω πού είναι η Μακεδονία, αν είναι στην Ελλάδα ή όχι. Προσωπικά θεωρώ ότι η αποτελεσματικότητα στην επικοινωνία μας μπορεί να είναι διαρκώς αυξανόμενη, όταν επιμένουμε στους στόχους και τις προτεραιότητες που βάζουμε.

Και δεν εννοώ ότι πρέπει να επιμένουμε διαρκώς ότι η Μακεδονία ήταν, είναι και θα είναι ελληνική, μόνο για εθνικούς λόγους. Αλλά πρέπει πάντα να επιμένουμε σε στόχους που βάζουμε στην επικοινωνία μας, όχι μόνο γιατί αυξάνουν την αποτελεσματικότητα, αλλά κυρίως γιατί κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε και φιλοτεχνούμε μια συγκεκριμένη εικόνα για τη χώρα μας.

Μία συγκεκριμένη εικόνα, μιας χώρας ελκυστικής, γοητευτικής, φιλόξενης, αλλά παράλληλα που έχει συγκεκριμένη ιστορία, που έχει συγκεκριμένη παράδοση, που έχει συγκεκριμένη συνέχεια, που έχει κληρονομιά και ασφαλώς δε γίνεται, τουλάχιστον εμείς, να παραιτηθούμε από αναφαίρετα δικαιώματα τα οποία έχουμε. Το αντίθετο. Αυτή την κληρονομιά την οποία έχουμε, είμαστε εδώ όχι απλώς για να τη σεβαστούμε, αλλά για να επιμείνουμε για τη διαιώνισή της. Και αυτό μπορεί να γίνει και μέσα από τη συμβολή των επικοινωνιών που μπορούν να έχουν οι ίδιες οι Νομαρχίες. Γι’ αυτό θα επιμείνω πάρα πολύ στο γεγονός ότι εσείς ξέρετε καλύτερα από τον καθένα τον τόπο σας. Ξέρετε την ιστορία σας, ξέρετε την κληρονομιά, ξέρετε την παράδοσή σας. Υποδείξτε μας δύο ή τρία σημεία που πιστεύετε ότι η δική σας περιοχή, η δική σας περιφέρεια αξίζει ή πρέπει να διαφημιστεί. Με βάση αυτά τα υπομνήματα θα μπορέσουμε κι εμείς να φτιάξουμε τα επιμέρους marketing plans που θα αφορούν στη συγκεκριμένη Νομαρχία έτσι ώστε, όλοι μαζί, να λειτουργήσουμε όσο το δυνατόν πιο αθροιστικά και ασφαλώς πιο αποτελεσματικά.

Έχει βέβαια πολύ μεγάλη σημασία ο τρόπος με τον οποίο θα εμφανιζόμαστε, όσον αφορά στη μεθοδολογία της επικοινωνίας μας και προς τα έξω. Για παράδειγμα για πρώτη φορά χτες η Ελλάδα είχε χορηγική παρουσία και διαφημιστική παρουσία στην τελετή απονομής των Όσκαρ. Και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία διότι κατ’ αυτόν τον τρόπο, αφενός μεν εκατομμύρια τηλεθεατές και εν δυνάμει επισκέπτες, είδαν Ελλάδα, άκουσαν Ελλάδα, και αφετέρου γιατί με αυτόν τον τρόπο η χώρα μας έχει παρουσία στη μεγαλύτερη βιομηχανία, που είναι η βιομηχανία της ψυχαγωγίας, η βιομηχανία κινηματογράφου. Και γιατί, με αυτόν τον τρόπο, μέσω του πολιτισμού, πολλές φορές τα αποτελέσματα της παρουσίας μας είναι πολύ πιο σημαντικά απ’ οτιδήποτε άλλο.

Ο κόσμος άρχισε να συζητάει την Κεφαλονιά μετά τον Κορέλι, πριν τον Κορέλι η Κεφαλονιά ήταν πιο πολύ για τους ντόπιους και λιγότερο για τους ξένους. Αλλά πρώτη φορά η Κεφαλονιά άρχισε να βλέπει ξένους -έστω και αν οι Κεφαλλονίτες δεν ήταν τόσο ευχαριστημένοι στην αρχή- αλλά άρχισε να βλέπει ξένους μετά από το «Μαντολίνο του Υπολοχαγού Κορέλι». Η Λακωνία για παράδειγμα, μετά τους «300» έχει γίνει θέμα συζήτησης παντού. Ο κινηματογράφος, το θέατρο, ο πολιτισμός, μπορεί να φέρει αποτελέσματα που καμία διαφήμιση πληρωμένη άμεσα δεν μπορεί να μας φέρει. Άρα χρειάζεται να ανακαλύψουμε και πιο ευέλικτους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους επικοινωνίας.

Όλα όσα ειπώθηκαν εδώ τα οποία είναι εξειδικευμένα, τα έχουν καταγράψει οι συνεργάτες μου και να ξέρετε ότι σε κάθε περίπτωση, τόσο εγώ, αλλά κυρίως οι συνεργάτες μου, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, ο Πρόεδρος του ΕΟΤ, ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, ο Ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης που είναι και υπεύθυνος για τους φορείς, θα είμαστε στη διάθεσή σας προκειμένου να αντιμετωπίσουμε ένα προς ένα τα ζητήματα.

Είναι σαφές βέβαια ότι δεν μπορεί να λυθούν όλα, το αντιλαμβάνεστε. Είναι σαφές ότι δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι έχει ένα μαγικό ραβδί και ως δια μαγείας έχει επιλύσει όλα τα χρονίζοντα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού. Όμως έχουμε τη διάθεση, μαζί, να συγχαράξουμε προτεραιότητες, να σταχυολογήσουμε ανάγκες και βήμα - βήμα, από κοινού, να φέρουμε τα ποθητά αποτελέσματα, κατά τέτοιο τρόπο που να πούμε ότι τουλάχιστον βάλαμε ένα μικρό λιθαράκι σε αυτό που ονομάζεται στρατηγική και χάραξη τουριστικής πολιτικής.

Από την πλευρά μου, θέλω να σας ευχαριστήσω για την υπομονή σας, την επιμονή σας, το χρόνο που διαθέσατε και κυρίως να σας πω για μια ακόμα φορά, ότι θέλω σε τακτά χρονικά διαστήματα, να υπάρχει δυνατότητα να ανταλλάσσουμε μεταξύ μας απόψεις και να συγχαράσσουμε στρατηγικές. Θα επαναλάβω βέβαια ότι χρειάζεται και κατανόηση. Κατανόηση για έναν και μόνο λόγο. Ότι αυτό το Υπουργείο δε σχεδιάστηκε με κάθετη διαστρωμάτωση, αλλά με οριζόντια. Και από τη στιγμή που υπάρχει οριζόντια διαστρωμάτωση είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαζόμαστε με όλα τα Υπουργεία και πολλές φορές μέσα από αυτή τη συνεργασία χάνεται χρόνος και ίσως το αποτέλεσμα να μην είναι τόσο άμεσο. Άρα χρειάζεται κατανόηση, επιμονή και υπομονή.