Παρ, 19 Απρ 2024
Αρχική  > Το βήμα του Αιρετού

Θανάσης Παπαμιχαήλ - Επικοινωνιολόγος

1/9/2016
Οι φυλές των social media

Διάσημοι, πλούσιοι και δημοφιλείς είχαν πάντα την πρώτη θέση στην επιρροή των μαζών μέσω του επαγγέλματος τους ή της τέχνης τους.

Είχαν δημόσιο βήμα και μπορούσαν να περάσουν εύκολα τα μηνύματα που εξέπεμπαν.

 Σήμερα υπάρχουν και οι νέες φυλές των social media που κάνουν την ίδια και πολλές φορές καλύτερη δουλειά από τους λεγόμενους παραδοσιακούς σταρ - προωθητές που ξέρουμε. Είναι απλοί πολίτες που απολαμβάνουν την ίδια
δημοφιλία στον ψηφιακό μικρόκοσμο με επώνυμα πρώτα ονόματα της πολιτικής, της τέχνης, των σπορ και με αποτελεσματικότητα πολλές φορές απείρως μεγαλύτερη από τους γνωστούς σταρ μέσω των παραδοσιακών μέσων και του life style.

 

Είναι οι νέοι σταρ των social media. Απλοί, κανονικοί άνθρωποι που το μήνυμα τους αναπαράγεται θετικά ή αρνητικά και το κυριότερο παράγει «μετασχόλια» με τις εκατοντάδες κοινοποιήσεις που γίνονται από τους χρήστες που τους ακολουθούν στα κοινωνικά δίκτυα. Η επίδραση τους στα καθημερινά δρώμενα σημαντικότατη, με απόψεις, συμβουλές πάσης φύσεως ακόμη και πολιτικής στράτευσης. Ένας «εικονικός» κόσμος πληθυσμιακά μεγαλύτερος από τον
«κανονικό» κάποιες φορές. Σε λίγο καιρό όλα θα είναι ψηφιακά και το internet με τις μηχανές αναζήτησης θα σαρώσει τα συνηθισμένα της καθημερινότητας μας.

 Οι βασικότερες φυλές των social media είναι:


Οι «προπαγανδιστές τοίχου» προϊόντων και υπηρεσιών με σκοπό να κάνουν τον καταναλωτή να αγοράσει και στη συνέχεια να τα προωθήσει μέσα από τα δικά του «κοινωνικά» εργαλεία, σελίδα fb, twitter,
instagram και άλλα. Και όταν λέμε «προπαγάνδα τοίχου» εννοούμε on line προβολή brands προϊόντων και υπηρεσιών που βρήκαν ένα νέο τρόπο σε στοχευμένο κοινό επενδύοντας λιγότερα χρήματα από ότι σε συμβατικές διαφημιστικές
εκστρατείες στα παραδοσιακά μέσα.

 Οι «be a star» σε ατομικές κινηματογραφικές
παραγωγές και προβολή μέσω των καναλιών youtube με θεματολογία από telemarketing μέχρι on line
συμβουλές από ψυχολόγους, personal coaches, αστρολόγοι, καφετζούδες και άλλα συναφή επαγγέλματα. Όσο για τους νέους τραγουδιστές και τραγουδίστριες πραγματικός κατακλυσμός ταλέντων.

 Οι επαγγελματίες των social media είναι οι χρήστες που «εκτελούν» συμβόλαια πολιτικά, οικονομικά, στο πεδίο των ιδεών, του δημόσιου διαλόγου, της ψηφοθηρίας αλλά και σε γενικότερη συνεισφορά σε ζητούμενα
που αφήνουν μεροκάματο. Χιουμορίστες, αρθρογράφοι, διαφημιστές, πολιτικά στρατευμένοι κονδυλοφόροι, μιλάνε στην εκάστοτε γλώσσα του κοινωνικού δικτύου, έχουν άποψη για όλα και την εκφράζουν. Στόχος τους η δημιουργία
συγκεκριμένου κλίματος.

 Οι εθισμένοι ψηφιακά είναι η καθημερινοί άνθρωποι που βρήκαν ένα νέο τρόπο έκφρασης και διεξόδου. Αντί να πάνε στα καφενεία, μπαίνουν στα café των κοινωνικών δικτύων, συζητάνε, κοκορομαχούν, εκτονώνονται, φλερτάρουν, ασχημονούν, χαζολογούν με τις ώρες για on line αγορές στις ψηφιακές βιτρίνες και γεμίζουν το χρόνο τους όπου κι αν βρίσκονται. Η καλύτερη παρέα της νεολαίας είναι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ακόμη και στις ομαδικές συγκεντρώσεις τους. Πραγματική «αρρώστια» για  μεγάλο ποσοστό της νεολαίας.

 Οι «trashτων social media».
Μια φυλή πιοδηλητηριώδης από την «κίτρινη» δημοσιογραφία, κάνοντας ακόμη και την trash tv να μοιάζει νηπιαγωγείο μπροστά της. Με ψεύτικους λογαριασμούς, με αήθητρολ, με λόγο υβριστικό, ανέντιμο, συκοφαντικό, με έκρηξη χολής και
κυνισμό δημιουργούν ένα κλίμα τρόμου, αμφισβήτησης, και μηδενισμού αξιών και θεσμών. Στην πλειονότητα τους προέρχονται από ανώνυμα κέντρα επηρεασμού της κοινής γνώμης ή τις γνωστές «μονταζιέρες» αλλά και δενμ αποκλείεται από διαταραγμένα ψυχικά άτομα.

Σήμερα που το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων θεωρεί το internet ως κύριο πεδίο δημόσιου διαλόγου απαιτείται να επικαιροποιηθούν οι νομικοί κανόνες στη χρήση των κοινωνικών δικτύων.