Δευ, 01 Ιουλ 2024
Αρχική  > Το βήμα του Αιρετού

Θανάσης Ζούτσος, Δήμαρχος Γέρακα

16/1/2010

Οι Δήμοι στην Περιφέρεια Αττικής από την οποία προέρχομαι είναι κατά το πλείστον οργανωμένοι με διοικητικές, οικονομικές και τεχνικές υπηρεσίες, διαθέτουν μηχανοργάνωση και σύγχρονους οργανισμούς εσωτερικών υπηρεσιών. Υπάρχουν, ευτυχώς, αρκετοί Δήμοι με διαχειριστική επάρκεια και αρκετοί Δήμοι που εφαρμόζουν το διπλογραφικό σύστημα.

Ταυτόχρονα όμως, μεταξύ όμορων Δήμων, υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι οργάνωσης και λειτουργίας των υπηρεσιών, επιβάλλονται διαφορετικά τέλη και άλλες διαφορές.

ΑΡΑ οι σχετικές αναγκαίες προβλέψεις και προσαρμογές πρέπει να προηγηθούν της εφαρμογής του «Καλλικράτη» γιατί εκ των υστέρων θα δημιουργηθούν σοβαρά λειτουργικά προβλήματα και η ενοποίηση θα υπονομευθεί σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας.

Προτείνω συγκεκριμένα τη συνεργασία του «Καλλικράτη» με τον «Ικτίνο». Μιλώ για την ενοποίηση μέσα στην ενοποίηση, δηλαδή την έγκαιρη προετοιμασία των υφιστάμενων δημοτικών υπηρεσιών για την άμεση αποτελεσματική λειτουργία της νέας διοικητικής δομής. Από την πρώτη στιγμή θα πρέπει να έχει αποσαφηνιστεί πλήρως ο τρόπος σύνδεσης και λειτουργίας των τεχνικών και οικονομικών υπηρεσιών, ώστε το ενιαίο τεχνικό πρόγραμμα και ο ενιαίος προϋπολογισμός να είναι τα θεμέλια που θα έχει βάλει στον Καλλικράτη το πρόγραμμα Ικτίνος.

Διαφορετικά εκτιμώ ότι οι υπηρεσίες δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στην εξυπηρέτηση των καθημερινών αναγκών του Δημότη.

Μπροστά στον κίνδυνο να δημιουργηθούν απρόσωπες κρατικές οντότητες πρέπει να αποσαφηνιστεί, από το σύνολο των κριτηρίων ενοποίησης, το πληθυσμιακό και συγκεκριμένα ποια θα είναι η διακύμανσή του. Το θέμα ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο τους Δήμους με ραγδαία οικιστική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και πάντως μετά την απογραφή του 2001, όπως οι Δήμοι της Ανατολικής Αττικής.

Για παράδειγμα ο Δήμος Γέρακα με 14 χιλιάδες κατοίκους στην απογραφή του 2001, έχει σήμερα 12 χιλιάδες εγγεγραμμένους εκλογείς. Με βάση την αναλογικότητα αλλά και τα στατιστικά δεδομένα που διαθέτουν οι υπηρεσίες μας, ο πληθυσμός έχει ξεπεράσει και τις 35 χιλιάδες. Εάν υπολογιστεί ότι τα προαναφερθέντα στοιχεία αφορούν το 40% της εντός σχεδίου δόμησης, τότε συνεπάγεται ότι σε σύντομο χρόνο ο σημερινός πληθυσμός θα υπερδιπλασιαστεί.

Συνεπώς προϋπόθεση για την ορθή διαδικασία ενοποίησης είναι να ληφθούν υπόψη τα πραγματικά, σημερινά στοιχεία για τον πληθυσμό κάθε Δήμου, με βάση αντικειμενικά δεδομένα όπως τα στοιχεία από τη ΔΕΗ και τις υπηρεσίες ύδρευσης, καθώς και η αναπτυξιακή προοπτική της κάθε περιοχής ώστε να αποφευχθούν τυχόν νέες τερατογενέσεις.

Ως Δήμαρχος Γέρακα γνωρίζω πολύ καλά ότι η Αττική είναι περιφέρεια, phase out για την απορρόφηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ που πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2012.
Για αυτό οι οικονομικοί πόροι θα πρέπει να είναι διασφαλισμένοι και πάντως θα πρέπει με γρήγορες διαδικασίες να εκμεταλλευθούμε κάθε ΕΥΡΩ του ΕΣΠΑ και προτείνω να συμβάλετε να ανοίξουν άμεσα νέα χρηματοδοτικά προγράμματα.

Επιπλέον και σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να προβλέψετε ώστε η οικονομική ενοποίηση να μην οδηγεί αυτόματα στην επιβάρυνση των δημοτών με τα μεταφερόμενα χρέη ορισμένων Δήμων.

Σχετικά με την αντιπροσώπευση. Προτείνω το 60% των εδρών να διανέμεται αναλογικά σε κάθε εκλογική περιφέρεια σύμφωνα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων και το υπόλοιπο 40% να εκλέγεται ενιαία από το σύνολο των εκλογικών περιφερειών. Με τον τρόπο αυτό θα ξεπεραστεί κάθε τυχόν εμπόδιο στην ανάδειξη άξιων στελεχών που χαίρουν εκτίμησης στο σύνολο της κοινωνίας και τα οποία μπορούν να ενσαρκώσουν την ενοποίηση, η οποία μονίμως θα δοκιμάζεται από τοπικισμούς εάν ο μόνος διεκδικούμενος ρόλος στο νέο Δήμο παραμείνει αυτός του Δημάρχου.