Τετ, 03 Ιουλ 2024
Αρχική  > Πολιτική - Οικονομία - Διεθνή

Τι έκρινε το ΝΣΚ για το ΤΑΠ που πληρώθηκε στους Δήμους για θέσεις στάθμευσης πριν την 1/9/2017

20/1/2021

Το Υπουργείο Εσωτερικών, με έγγραφο που εξέδωσε την 14η Ιανουαρίου 2021, ενημέρωσε ότι η αριθμ. 52/2019 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) έγινε αποδεκτή από τον Υπουργό Εσωτερικών.

Υπενθυμίζουμε ότι όταν μια Γνωμοδότηση ΝΚΣ γίνεται αποδεκτή από τον αρμόδιο Υπουργό, αποτελεί πράξη που είναι υποχρεωτική για τη Διοίκηση.

 

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το ΝΣΚ είχε κληθεί να απαντήσει σε ερώτημα που του είχε υποβάλλει το Υπουργείο Εσωτερικών πριν δύο χρόνια, τον Ιανουάριο του 2019.

Η ερώτηση αφορούσε εάντο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) που καταβλήθηκε στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού πριν την ημερομηνία αποδοχής της αριθμ. 135/2017 Γνωμοδότησης ΝΣΚ, ήτοιπριν την 1η Σεπτεμβρίου 2017, για την αιτία που έκρινε αυτή, θεωρείται αχρεωστήτως ή παρά το νόμο καταβληθέν.

 

Το ΝΣΚέκρινε ότι τα καταβληθέντα και εισπραχθέντα ποσά ΤΑΠ από τους ιδιοκτήτες, επικαρπωτές ή νομείς οριζόντιων ιδιοκτησιών οικοδομής για το ασκούμενο απ’ αυτούς δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης ανοικτής θέσης στάθμευσης σε κοινόχρηστη και κοινόκτητη πιλοτήτης οικοδομής αυτής, με νόμιμους τίτλους βεβαίωσης, τα οποία εκδόθηκαν πριν την εφαρμογή από τους Δήμους της άποψης που διατυπώθηκε με την 135/2017 Γνωμοδότηση ΝΣΚ, δεν θεωρούνται αχρεώστητα καταβληθέντα, εφόσον διατηρήθηκε εν ισχύ ο νόμιμος τίτλος καταβολής τους και δεν ακυρώθηκε ή τροποποιήθηκε κατόπιν ασκήσεως προσφυγής, είτε με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου κατ’ εφαρμογή του αρ.32 του ν.1080/1980 στα πλαίσια συμβιβαστικής επιλύσεως της διαφοράς ή με δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί της προσφυγής.

Τα εν λόγω Τέλη τα οποία βεβαιώθηκαν ταμειακά πριν την εφαρμογή από τους Δήμους της άποψης, η οποία διατυπώθηκε με την 135/2017 Γνωμοδότηση ΝΣΚ, δεν δύναται να διαγραφούν, εφόσον οι εν λόγω ταμειακές βεβαιώσεις στηρίζονται σε εκδοθέντες βεβαιωτικούς καταλόγους εν ισχύ, οι οποίες δεν ακυρώθηκαν ή τροποποιήθηκαν κατόπιν ασκήσεως προσφυγής κατά τα ανωτέρω.

Εάν, όμως, εκκρεμεί αίτημα συμβιβαστικής επίλυσης της διαφοράς κατ’ αρ.32 του ν.1080/1980 κατά το μέρος, που στην προσβαλλόμενη με την προσφυγή κατάσταση ή βεβαιωτικό κατάλογο βεβαιώνεται παράνομα το ΤΑΠ σε βάρος του προσφεύγοντα για το ασκούμενο απ’ αυτόν δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης ανοικτής θέσης στάθμευσης σε κοινόχρηστη και κοινόκτητη πιλοτή οικοδομής, ενόψει των αρχών του Κράτους Δικαίου, της νομιμότητας της διοικητικής δράσεως και της χρηστής διοικήσεως, επιβάλλεται όπως η Επιτροπή του αρ.32 του ν.1080/1980, κατ’ αποδοχή της άποψης που διατυπώθηκε με την 135/2017 Γνωμοδότηση ΝΣΚ, συντάξει σχετικό πρακτικό περί αποδοχής της προσφυγής και ακυρώσεως της καταστάσεως ή του βεβαιωτικού καταλόγου, κατά το μέρος που βεβαιώνεται ΤΑΠ για την αιτία αυτή και, μετά την υπογραφή του πρακτικού από τον προσφεύγοντα, να γίνει αυτό δεκτό από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου προς ακύρωση του νόμιμου τίτλου και αντίστοιχη διαγραφή του βεβαιωθέντος τέλους και επιστροφή του ως αχρεώστητου καταβληθέντος.

 

Προς πληρέστερη ενημέρωση επί του ζητήματος, μπορείτε να δείτε:

- το 2576/14.1.2021 έγγραφοτου Υπουργείου Εσωτερικών που ενημερώνει για την αποδοχή της Γνωμοδότησης από τον Υπουργό,

- την 52/2019 Γνωμοδότηση ΝΣΚ, που έγινε τώρα αποδεκτή,

- την 135/2017 Γνωμοδότηση ΝΣΚ, που είχε γίνει αποδεκτή την 1η.9.2017.