Δευ, 01 Ιουλ 2024
Αρχική  > Το βήμα του Αιρετού

Δημήτρης Στεργίου- Καψάλης, δήμαρχος Πεντέλης

9/10/2012
Η μετάβαση της αυτοδιοίκησης στην Καλλικρατική διακυβέρνηση  ήταν αναγκαιότητα που ομόφωνα οι αυτοδιοικητικοί στηρίξαμε δεχόμενοι την αυτοκατάργησή μας σε πολύ μεγάλο ποσοστό πιστεύοντας ότι ήταν στη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά την  στήριξη της κοινωνίας και των πολιτών της που υπηρετούμε.
Η εφαρμογή του Καλλικράτη έγινε εσπευσμένα και  υστερεί:
-Θεσμικά.
-Χωροταξικά.
-Λειτουργικά και
-Οικονομικά, με συνέπεια σήμερα να έχουμε Δήμους εν πολλοίς αυτοδιοικητικούς γίγαντες  με ξύλινα πόδια.

Ειδικότερα για το  Δήμο Πεντέλης απαιτείται για τα :
 
ΘΕΣΜΙΚΑ
 
Να δοθούν τελεσίδικες αρμοδιότητες σε επίπεδο Δήμου κυρίως σε θέματα που αφορούν:
-Στα δασικά: Καθαρισμοί πάρκων και κοινόχρηστων χώρων και τους χαρακτηρισμούς των χώρων σε δασικούς και αναδασωτέους επανεξετάζοντας την υπαγωγή των δασικών υπηρεσιών.
-Στα Πολεοδομικά: Ο ΟΡΣΑ  σχεδιάζει για μας χωρίς εμάς, έτσι Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια δεν υπάρχουν σε πολλούς Δήμους, επεκτάσεις σχεδίων γίνονται για να εντάξουν στο σχέδιο ήδη ρυμοτομημένες και δομημένες περιοχές, κοιμητήρια και χώροι μεταφόρτωσης και επεξεργασίας των στερεών αποβλήτων δεν υπάρχουν και άλλα. Θα πρέπει η ύπαρξη, η υπαγωγή και η λειτουργία του ΟΡΣΑ να επανεξεταστεί.
-Στα λειτουργικά: (Καθημερινότητα). Είναι ανάγκη επιτροπή να μελετήσει την σωρεία των εγκρίσεων που απαιτούνται αρμόδια για τα αυτονόητα και να εξουσιοδοτηθεί η αυτοδιοίκηση να τα λύνει τελεσίδικα.
-Απαιτείται στους Καλλικρατικούς Δήμους είκοσι έως εκατό χιλιάδων (20.00-100.000) κατοίκων που προήλθαν από συνένωση τριών (3) Δήμων να παραμείνουν οι πέντε (5) Αντιδήμαρχοι , τρεις (3) Τοπικοί και δύο (2) Θεματικοί με αντιμισθία.
 
-Απαιτείται να επανεξεταστεί το άρθρο 77 για τον Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης.
 
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΑ
 
Στην χωροταξική συγκρότηση του Δήμου Πεντέλης αναγκαιεί να ενταχθεί ο αυτοτελώς καταμετρημένος ορεινός οικισμός του Ντραφίου, ο οποίος ατυχώς και με την Διοικητική Μεταρρύθμιση «Καλλικράτης» παρέμεινε στον «παράλιο» Δήμο Ραφήνας-Πικερμίου.
 
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ
Δήμους  - Κυβερνεία σχεδιάσαμε με τον Καλλικράτη και τέτοια πρέπει να επιδιώξουμε να δημιουργήσουμε αν θέλουμε την αποσυμφόρηση του Κράτους και την εξυπηρέτηση του πολίτη.
 
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
 
Ο Καλλικράτης κλήθηκε να στηθεί σε ένα σαθρό οικονομικό υπόβαθρο του χτες που τον δηλητηριάζει. Είναι πλέον ανάγκη η εξυγίανση με κάθε τρόπο των οικονομικών των υπερχρεωμένων Δήμων να εφαρμοστεί.
Με νοικοκύρεμα του χτες και συνετή οικονομική διαχείριση με βάση τις αρχές Λιτότητα και Διαφάνεια στα οικονομικά οι Δήμοι μπορούν να προχωρήσουν εναποθέτοντας τις ελπίδες τους για ανάπτυξη στο ΕΣΠΑ η απορροφητικότητα του οποίου από πολλούς Δήμους είναι μηδενική.
Σοβαρή θετική εξέλιξη του Καλλικράτη και για τα οικονομικά η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και το πρόγραμμα Διαύγεια που πρέπει να στηριχτούν και να προωθηθούν.
Σοβαρά κενά παρουσιάζονται στο υφιστάμενο πλαίσιο ελέγχου των οικονομικών των Ν.Π.Δ.Δ. και κυρίως των Σχολικών Επιτροπών Α΄βάθμιας και Β΄θμιας Εκπαίδευσης. Θα είναι καταστροφή της διαφάνειας αυτά να μην υπαχθούν στον προληπτικό οικονομικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ο περιορισμός η λύση και εκκαθάριση των Επιχειρήσεων Ιδιωτικού Δικαίου  και η σύσταση μόνο Ν.Π.Δ.Δ. υπαγόμενων στο Δημοσιονομικό έλεγχο 
 
Οι Πρόεδροι και οι Αντιπρόεδροι (Αιρετοί) των Επιτροπών Α΄θμιας και Β’θμιας Εκπαίδευσης είναι ανάγκη ιδίως σε μεσαίους και μεγάλους Δήμους (33-45μελών  και πάνω Δημοτικών Συμβουλίων ) να είναι πλήρους απασχόλησης.
Η λογιστική κάλυψη στο επίπεδο των Ν.Π.Δ.Δ. και στις Σχολικές Επιτροπές είναι αναγκαία.
Είναι ανάγκη θεσμικά να μηδενιστεί η δυνατότητα του Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου για δαπάνες εκδηλώσεων (πολιτιστικών , κ.ά.) πλην εθνικών εορτών όπως και να κοπούν τελείως τα έξοδα φιλοφρονήσεων, τα επιβατικά οχήματα και οι οδηγοί. (Κατάσταση που ήδη ο Δήμος Πεντέλης υλοποιεί).
 
Εθελοντισμός
 
            Κυρίαρχη δύναμη στην κοινωνία μας σήμερα, που η  Αυτοδιοίκηση οφείλει να οργανώσει και να λειτουργήσει για το καλό του τόπου, πάνω σε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που μαζί με το Κράτος θα στήσει. Δεν νοείται Δήμος χωρίς Εθελοντικό Κλιμάκιο στη σύνθεσή του.
 
Πολιτική Προστασία

Η τοπική αυτοδιοίκηση στην Πολιτική Προστασία (φάση πρόληψης), μπορεί και πρέπει να αποτελέσει τον πυλώνα με βάση τον οποίο θα οργανωθούν και θα  υπαχθούν θεσμικά αφενός μεν τα υπάρχοντα όργανα , υπηρεσίες  και μέσα του Κράτους, αφετέρου να  ενεργοποιηθεί   το τοπικό   εθελοντικό κίνημα Πολιτικής Προστασίας και να λειτουργήσει.
Αν θεωρήσουμε ότι η Πολιτική Προστασία  (Φάση Πρόληψης) πρέπει να έχει δυο βασικούς πυλώνες, τότε ο ένας πυλώνας λέγεται  τοπική αυτοδιοίκηση – Δήμος και ο δεύτερος πυλώνας λέγεται εθελοντισμός. Υπαγωγή των υπηρεσιών του Κράτους (Πυροσβεστικών, Δασικών κ.λ.π.) στο Δήμο για την θεσμική οργάνωση κατά περιοχή της Πολιτικής Προστασίας με  θεσμική κατοχύρωση του Εθελοντισμού, της αποστολής, του έργου και της σχέσης του με το Δήμο.
 
 
Κοινωνική Πρόνοια:
 
Η αυτοδιοίκηση αποτελεί την βάση ανάπτυξης της Κοινωνικής Πρόνοιας και Αλληλεγγύης για την περιοχή ευθύνης του κάθε Δήμου.
Είναι αυτή που οφείλει να  ξέρει τα προβλήματα των κατοίκων δημοτών της, είναι αυτή που έχει την δυνατότητα να αξιοποιήσει αυτούς που μπορούν να προσφέρουν, είναι αυτή που μπορεί να εμπιστευτούν οι πολίτες της γιατί έχει την αμεσότητα στην διοίκηση της .
Η Κοινωνική Πρόνοια και Αλληλεγγύη χρειάζεται να αναπτυχθεί σε κάθε Δήμο με βάση μια δομή που δεν θα σπαταλά χρήματα για την λειτουργία της, αλλά θα αξιοποιεί  την εθελοντική προσφορά από την μια μεριά και από την άλλη   την χορηγία των δημοτών για τους συνδημότες.