Δευ, 01 Ιουλ 2024
Αρχική  > Το βήμα του Αιρετού

Φώφη Γεννηματά, μέλος Πολιτικού Συμβουλίου ΠΑΣΟΚ, πρώην πρόεδρος ΕΝΑΕ: Το...ταγκό με τους κερδοσκόπους καλα κρατεί

4/6/2008

« Η κυβέρνηση φοβάται τους αιρετούς», απαντά η Φώφη Γεννηματά, στην άρνηση της κυβέρνησης να δεχτεί την απευθείας εκλογή του αιρετού περιφερειάρχη από το λαό. Το μέλος του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ και πρώην πρόεδρος της ΕΝΑΕ, αποκαλύπτει ότι από τον Ιανουάριο του 2006 στο γραφείο του Υπουργού Ανάπτυξης βρίσκονται οι προτάσεις των νομαρχών για ένα σύγχρονο σύστημα ελέγχων στην αγορά και ένα νέο κυρωτικό πλαίσιο, που δυστυχώς δεν συζητήθηκαν ποτέ.
« Η Κυβέρνηση βλάπτει σοβαρά την υγεία. Τη μια χάνει τη γαλοπούλα, την άλλη χάνει…λάδια», σημειώνει, για το διατροφικό σκάνδαλο με το ηλιέλαιο.
Αναφερομένη στην ακρίβεια, η Φώφη Γεννηματά αναδυκνείει τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για μείωση τιμών σε όλα τα είδη και τις υπηρεσίες πρώτης ανάγκης, ενώ αναφέρει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο: «Αρμόδιος υπουργός της κυβέρνησης, έχει πει ότι η ακρίβεια είναι σαν το ταγκό, χρειάζεται δύο… Πρέπει να συμφωνήσω μαζί του, από την μια είναι η κυβέρνηση και από την άλλη οι κερδοσκόποι και ο χορός καλά κρατεί».

Η συνέντευξη της Φώφης Γεννηματά έχει ως εξής:

Ερώτηση: Μετά από πολλούς μήνες διαρροών στον Τύπο, η Κυβέρνηση παρουσίασε και επίσημα στο συνέδριο της ΕΝΑΕ τους βασικούς άξονες της πολιτικής της για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση. Με την εμπειρία σας από την ΕΝΑΕ, πως κρίνετε αυτές τις ανακοινώσεις;

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Είναι φανερό ότι η Κυβέρνηση φοβάται τους αιρετούς, την πολιτική νομιμοποίηση και την ισχύ που θα αποκτήσουν οι αιρετοί Περιφερειάρχες με την απευθείας εκλογή από το λαό. Προβάλει δε το επιχείρημα, ότι με τον τρόπο αυτό προστατεύει το πολιτικό σύστημα. Αρνείται να παραχωρήσει τμήμα της εξουσίας της και χρησιμοποιεί φαιδρές δικαιολογίες. Γνωρίζουμε όμως όλοι ότι η Δημοκρατία δεν κινδυνεύει από τη διαμόρφωση νέων αποκεντρωμένων δομών εξουσίας, αλλά από το σημερινό πολιτικό σύστημα και τον κομματισμό που πνίγει κάθε δημιουργική δύναμη σε αυτό τον τόπο.

Ερώτηση: Κατά τη γνώμη σας τι πρέπει να γίνει. Πως πρέπει να προχωρήσει η Διοικητική Μεταρρύθμιση;

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Καμία Διοικητική Μεταρρύθμιση δεν μπορεί να προχωρήσει αν δεν προβλέπει συνολική μεταρρύθμιση του Κράτους. Το κεντρικό κράτος πρέπει να εξελιχθεί σε ένα κράτος - στρατηγείο, που θα ασκεί επιτελικές αρμοδιότητες.
Η αυτοδιοίκηση δεν χρειάζεται ενίσχυση αρμοδιοτήτων, χρειάζεται να αναλάβει όλες τις αρμοδιότητες που δεν ανήκουν στο επιτελικό κράτος και μπορούν να ασκηθούν με ικανοποιητικότερο τρόπο, πιο κοντά στο πολίτη.
Η οικονομική αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης είναι το κλειδί της επιτυχίας σε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση την αφορά. Γι αυτό χρειάζεται παράλληλα μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση με ανακατανομή των πόρων υπέρ της αυτοδιοίκησης.
Η θέση του ΠΑΣΟΚ είναι σαφής: Αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, με βασική αρμοδιότητα τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της περιφερειακής ανάπτυξης. Με αιρετό Περιφερειάρχη και Περιφερειακό Συμβούλιο, με τις Νομαρχίες να εξακολουθούν να υφίστανται ως διοικητικές μονάδες του νέου θεσμού.
Ισχυρό Δήμο και μητροπολιτική αυτοδιοίκηση ως Β βαθμό στις περιοχές που χρειάζεται.

Ερώτηση
: Προφανώς διαφωνείτε με τη διατήρηση του διορισμένου περιφερειάρχη…

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Θα περίμενε κανείς από την Κυβέρνηση αν όχι την αναθεώρηση της σχετικής διάταξης του Συντάγματος, τουλάχιστον τον δραστικό περιορισμό των αρμοδιοτήτων που σήμερα έχουν οι γ.γ των περιφερειών. Αντί γι αυτό, απαντά με τη διατήρηση του συστήματος της υπερσυγκέντρωσης εξουσιών στους διορισμένους.
Αυτό το σύστημα, η συγκέντρωση, η γραφειοκρατία, η αδιαφάνεια, είναι που παράγει και αναπαράγει τη διαφθορά, που δημιουργεί και διατηρεί τις πελατειακές σχέσεις, που φέρνει τους αιρετούς Δημάρχους και Νομάρχες – και στο μέλλον και τους αιρετούς Περιφερειάρχες;- να εκλιπαρούν έξω από τις πόρτες των Υπουργών για να μπορέσουν να ασκήσουν απλώς τις αρμοδιότητες που τους έχουν ανατεθεί.
Δεν αρκεί να λέμε ότι η αυτοδιοίκηση είναι το βάθρο της Δημοκρατίας, είναι ο μοχλός ανάπτυξης.
Πρέπει να αφήσουμε τις γενικόλογες διακηρύξεις για την ενίσχυση των θεσμών και να μιλήσουμε για τους ανθρώπους, να περάσουμε από την εποχή των αρεστών στην εποχή των αιρετών.

Ερώτηση: Ας περάσουμε σε ένα άλλο σημαντικό θέμα. Όλοι οι πολίτες αγωνιούν για το επιμολυσμένο ηλιέλαιο. Υπάρχουν ευθύνες στην Κυβέρνηση; Μπορούσε να κάνει κάτι και δεν το έκανε;

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Γι άλλη μια φορά, η Κυβέρνηση «αιφνιδιάζεται».
Τη μια χάνει τη γαλοπούλα, την άλλη χάνει…λάδια.
Το βέβαιο είναι ότι η κυβέρνηση αυτή, βλάπτει σοβαρά την υγεία.
Ας λείψουν τα μεγάλα λόγια από την πλευρά της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ανάπτυξης. Με δική τους ευθύνη ο ΕΦΕΤ απαξιώθηκε, με δική τους ευθύνη οι κερδοσκόποι και όσοι πωλούν αλλοιωμένα τρόφιμα, αλωνίζουν, καθώς το κυρωτικό πλαίσιο που επέλεξε, αποτελεί χάδι.

Ερώτηση: Πολλοί μπορούν να μιλήσουν για εύκολη κριτική. Εσείς τι προτείνετε; Ήσασταν σχεδόν τέσσερα χρόνια πρόεδρος της ΕΝΑΕ και όλοι γνωρίζουμε ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση έχει σημαντικό ρόλο στους ελέγχους

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Μη βιαστούν να πουν κάποιοι ότι πρόκειται για εκ των υστέρων κριτική.
Από τις αρχές του 2006 οι προτάσεις για τους ελέγχους που διαμορφώσαμε στην Ένωση Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος, βρίσκονται στο γραφείο του Υπουργού Ανάπτυξης. Για την ακρίβεια στο βάθος του συρταριού του υπουργού, αφού η κυβέρνηση περιορίστηκε σε εθιμοτυπικές συναντήσεις με τους Νομάρχες, Χριστούγεννα και Πάσχα, όπου απλώς διαπιστώναμε και καταγγέλλαμε τις σημαντικές ελλείψεις στον ελεγκτικό μηχανισμό.
Οι προτάσεις που καταθέσαμε, πέρα από την ενίσχυση των Νομαρχιών με επιστήμονες, υπαλλήλους, μέσα και πόρους προέβλεπαν την μετεξέλιξη του ΕΦΕΤ σε συντονιστικό όργανο πρόληψης και εποπτείας καταναλωτικών κινδύνων.
Το όργανο αυτό, προτείναμε να συντονίζει τις υπηρεσίες του ΥΠ.ΑΝ, του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, του Υπ. Υγείας, τις Υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, τις Εφορίες, την Αστυνομία.

Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί η πολυνομία και η πολυδιάσπαση του ελεγκτικού μηχανισμού. Παράλληλα θα αποτελούσε ένα σύστημα διαχείρισης κρίσεων και χειρισμού των καταγγελιών για καταναλωτικά ζητήματα, που πρέπει να αναπτυχθεί σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Θα συνέβαλε στη διαμόρφωση ενός αξιόπιστου μητρώου όλων των επιχειρήσεων, που εντάσσονται με οποιοδήποτε τρόπο στη διατροφική αλυσίδα, σε συνδυασμό με τη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων ελέγχου και τη δημιουργία δυναμικής βάσης δεδομένων, που θα τροφοδοτείται και με στοιχεία από το Υπουργείο Οικονομικών και Ανάπτυξης

Ερώτηση:
Στην πράξη όμως ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα; Εδώ για σοβαρές περιπτώσεις, οι μηνύσεις είτε καταλήγουν σε ένα μικρό πρόστιμο, είτε οι υποθέσεις δεν εκδικάζονται καν…

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Ένα δεύτερο σημείο ήταν η πρόταση μας για ένα σύγχρονο αυστηρό κυρωτικό πλαίσιο. Εμείς προτείναμε την:
- Δημιουργία Ενιαίου Κώδικα Διατάξεων σχετικών με την Προστασία του Καταναλωτή
- Τροποποίηση- αυστηροποίηση του νομοθετικού πλαισίου περί επιβολής προστίμων, προκειμένου αυτά να είναι αποτρεπτικά για την τέλεση παραβάσεων και θέσπιση της δυνατότητας προσωρινής ανάκλησης της αδείας
- Δημιουργία και αποτύπωση σαφούς συστήματος υπολογισμού του χρηματικού προστίμου που να συνδέεται με τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης.

Ερώτηση: Γιατί πιστεύετε ότι δεν εισακουστήκατε; Γιατί έστω και τώρα η Κυβέρνηση δεν λαμβάνει μέτρα;

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Προτάσεις υπάρχουν, στο βάθος του συρταριού του υπουργείου, όμως και σε αυτό το διατροφικό σκάνδαλο, οι έλεγχοι περιορίζονται στα ράφια και όχι στις αποθήκες , αφού η κυβέρνηση για το μόνο που ενδιαφέρεται είναι για τις εντυπώσεις και όχι για την ουσία που είναι η δέσμευση όλων των ποσοτήτων του επικίνδυνου ηλιελαίου.
Η διαμόρφωση ενός ισχυρού πλαισίου προστασίας του καταναλωτή , ενός αποτελεσματικού συστήματος ελέγχων, είναι ζήτημα πολιτική βούλησης και λιγότερο ανικανότητας.
Χωρίς αποφάσεις, απλώς διαιωνίζουμε το πρόβλημα και στο επόμενο διατροφικό σκάνδαλο θα ξαναλέμε και θα ξαναγραφούμε τα ίδια και τα ίδια.

Ερώτηση: Εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα όμως σήμερα, δεν είναι μόνο η ποιότητα των τροφίμων, αλλά η ακρίβεια, σε τρόφιμα, υπηρεσίες, παντού.

ΦΩΦΗ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ: Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί μπορούν να βοηθήσουν στην πάταξη της αισχροκέρδειας. Όμως εκεί που έχουν φτάσει οι τιμές χρειάζεται πλέον ισχυρή πολιτική απόφαση. Τα 41 μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση δεν αποδίδουν. Ούτε λύση είναι οι μειώσεις της τάξης του 5% σε πολύ λίγα προϊόντα όταν τα πάντα έχουν αυξηθεί 20-22% από τον Δεκέμβριο του 2007.
Εμείς πιστεύουμε ότι μια είναι η απάντηση: Μείωση τιμών σε όλα τα προϊόντα εδώ και τώρα. Για να είναι πειστική η κυβέρνηση πρέπει να ξεκινήσει από μια ουσιαστική μείωση στα τιμολόγια των κρατικών επιχειρήσεων και να συνεχίσει με μια μείωση της τάξεως του 5-8% σε όλα τα είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης. Οι προτάσεις αυτές του ΠΑΣΟΚ είναι ρεαλιστικές αν αναλογιστεί κανείς ότι στα ελληνικά σούπερ μάρκετ τα ίδια προϊόντα πωλούνται έως και 168% ακριβότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη.

Η κυβέρνηση αν θέλει μπορεί, αρκεί να εφαρμόσει τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού, η οποία ισχύει εδώ και λίγα χρόνια στη χώρα. Δέκα αλυσίδες σούπερ μάρκετ ελέγχουν πάνω από το 85% της αγοράς του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα. Στο χώρο των προμηθευτών, το πρόβλημα πλέον παίρνει διαστάσεις ολιγοπωλίων και μονοπωλίων, με τις πρώτες 100 επιχειρήσεις, σε σύνολο 1.373 εταιρειών που προμηθεύουν την αγορά, να κατέχουν το 76% του συνόλου των πωλήσεων.
Με αυτό τον τρόπο αντί για ελεύθερη αγορά και ανταγωνισμό, οδηγηθήκαμε στην αισχροκέρδεια.
Αρμόδιος υπουργός της κυβέρνησης, έχει πει ότι η ακρίβεια είναι σαν το ταγκό, χρειάζεται δύο… Πρέπει να συμφωνήσω μαζί του, από την μια είναι η κυβέρνηση και από την άλλη οι κερδοσκόποι και ο χορός καλά κρατεί