Τετ, 03 Ιουλ 2024
Αρχική  > Δήμοι

Ενστάσεις από την ΚΕΔΕ στη Βουλή για το Νομοσχέδιο του υπαίθριου εμπορίου

20/10/2021

Στην ακρόαση Φορέων ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής για το Νομοσχέδιο  της Κυβέρνησης «Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, ρυθμίσεις για την άσκηση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και την απλούστευση πλαισίου δραστηριοτήτων στην εκπαίδευση, βελτιώσεις στην επιμελητηριακή νομοθεσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων», συμμετείχε η ΚΕΔΕ την 19η Οκτωβρίου.

Οι παρατηρήσεις που κατέθεσε περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, σημαντικότατες διαφωνίες επί ορισμένων σημείων του Νομοσχεδίου.

Ο AIRETOS.GR παρουσιάζει το Έγγραφο της ΚΕΔΕ με το σύνολο των θέσεών της, ΕΔΩ.

 

Αξίζει να τονισθεί η έντονη διαφωνία του ανώτατου θεσμικού οργάνου της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης αναφορικά με την αρμοδιότητα επί των Κυριακάτικων Αγορών:

« Πάγιο αίτημα της ΚΕΔΕ, είναι ότι οι λαϊκές αγορές και οι Κυριακάτικες αγορές αποτελούν δραστηριότητα που ασκείται εντός των διοικητικών ορίων του δήμου, και ουδεμία σχέση ή αρμοδιότητα έχει η Περιφέρεια στις οποίες ανατίθενται συνήθως αρμοδιότητες οι οποίες εκφεύγουν των διοικητικών ορίων ενός δήμου.

Επομένως, πρέπει ΝΑ ΖΗΤΗΘΕΙ Η ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ αυτών του Ν/Σ, ώστε η αρμοδιότητα για τις λαϊκές αγορές και τις Κυριακάτικες αγορές να ασκείται καθολικά και συλλήβδην από τους οικείους Δήμους.

Οι σχετικές διατάξεις του Ν/Σ βρίσκονται σε αντίθεση με την γενική πρακτική του νομοθέτη στον καθορισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων και Περιφερειών, όπου πάντοτε κριτήριο (πρέπει να) είναι το τοπικό της δραστηριότητας (αρχή της εγγύτητας), και όπου μία αρμοδιότητα ανατίθεται στην Περιφέρεια όταν εκτείνεται στην εδαφική περιφέρεια περισσότερων του ενός δήμων της αυτής Περιφέρειας.

Ειδικότερα, η διάταξη του άρθρου 102 παρ.1 του Συντάγματος κατοχυρώνει ρητά αφενός μεν την ύπαρξη των Ο.Τ.Α. Α' βαθμού, αφετέρου δε την αρμοδιότητα αυτών ως φυσικών φορέων διαχειρίσεως των τοπικών τους υποθέσεων. Η έννοια, επομένως, της τοπικής υποθέσεως κατ' αντιδιαστολή προς την διατοπική, περιφερειακή, κρατική κ.λ.π. αποτελεί το θεμελιώδες ουσιαστικό κριτήριο για τον προσδιορισμό των εδαφικών ορίων εκάστου ΟΤΑ Α' βαθμού. Τοπική υπόθεση υπό την έννοια αυτή είναι εκείνη η οποία δύναται ή οφείλει να αποφασίζεται από την ίδια την τοπική κοινωνία με κριτήρια που προσιδιάζουν στο οικείο τοπικό σύστημα. Πρέπει δηλαδή να πρόκειται για υπόθεση η οποία αφ' ενός μεν δεν επηρεάζει ευρύτερο σύστημα (όμορους δήμους, νομό, περιφέρεια, επικράτεια), έτσι ώστε τα τελευταία να δύνανται να θιγούν αν αυτή κριθεί από τοπικά όργανα με αμιγώς τοπικά κριτήρια (π.χ. χωροταξία, παιδεία), αφετέρου δε δύναται να επηρεάσει αρνητικά το τοπικό σύστημα αν ανατεθεί σε όργανα διατοπικού, νομαρχιακού ή περιφερειακού συστήματος, τα οποία εξ ορισμού είναι υποχρεωμένα να λαμβάνουν τις αποφάσεις τους με τα αντίστοιχα ευρύτερα κριτήρια.

Κατά τη γνώμη μας, και ενόψει των ανωτέρω συνταγματικών επιταγών, η αρμοδιότητα ίδρυσης λειτουργίας των Κυριακάτικων αγορών αποτελεί εξ αντικειμένου τοπική υπόθεση των Α’ βαθμίων ΟΤΑ, και δεν μπορεί να θεωρηθεί διατοπική/περιφερειακή υπόθεση για να ασκείται από τις Περιφέρειες. »