Πεμ, 04 Ιουλ 2024
Αρχική  > Πολιτική - Οικονομία - Διεθνή

Κατατέθηκε Ν/Σ που αντικαθιστά το πλαίσιο λειτουργίας των ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΜΕΑ

19/11/2020

Στη θέσπιση νέου νομικού πλαισίου για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών («ΚΔΑΠ») και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Ατόμων με Αναπηρία («ΚΔΑΠΑΜΕΑ») προχωρά η Κυβέρνηση, με τα άρθρα 1, 2 και 3 του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων «Μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κοινωνικοασφαλιστικές ρυθμίσεις και διατάξεις για την ενίσχυση των ανέργων», που κατατέθηκε στη Βουλή την 17η Νοεμβρίου.

Αναλυτικότερα, το αρ.1 αφορά τα ΚΔΑΠ, το αρ.2 τα  ΚΔΑΠΑΜΕΑ, ενώ το αρ.3 καταργεί σχετικές ισχύουσες διατάξεις.

Ειδικά όσον αφορά το αρ.1, σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση, στην παρ.1 δίδεται ο ορισμός των ΚΔΑΠ και προσδιορίζονται οι ωφελούμενοι. Στην παρ.2 αποσαφηνίζεται ο σκοπός τους. Τα ΚΔΑΠ υποστηρίζουν την σωματική, νοητική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των ωφελούμενων παιδιών.  Η στόχευση της παρ.2 επιτυγχάνεται με την πλουραλιστική απασχόληση των ωφελουμένων παιδιών, η οποία κατοχυρώνεται στην παρ.3. Η πρόβλεψη αυτή παράλληλα στοχεύει στην αποτροπή της καταστρατήγησης του σκοπού τους, όπως τούτο έχει διαπιστωθεί ότι συμβαίνει π.χ. με τη λειτουργία ΚΔΑΠ αμιγώς ως αθλητικών σωματείων.

Με την παρ.4 ρυθμίζεται η πολεοδομική χρήση των ΚΔΑΠ ως κτιρίων κοινωνικής πρόνοιας, δυνάμενων να χωροθετηθούν σε περιοχές με την συγκεκριμένη χρήση. Κατ’ εξαίρεση, με ΚΥΑ δύναται να προβλέπεται η στέγαση των ΚΔΑΠ σε δημόσια σχολικά κτίρια και να καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας τους, καθώς και να θεσπίζονται μεταβατικές ρυθμίσεις για τη λειτουργία των ήδη αδειοδοτημένων και λειτουργούντων σε σχολικά κτίρια ΚΔΑΠ, τα οποία μέχρι την έκδοση της ανωτέρω ΚΥΑ συνεχίζουν να λειτουργούν νομίμως στα κτίρια όπου ήδη στεγάζονται.  Προϋπόθεση για την αδειοδότηση των ΚΔΑΠ αποτελεί η εξασφάλιση της προσβασιμότητάς τους από άτομα με αναπηρία.

Στην παρ.5 προβλέπεται η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής με στόχο τον έλεγχο της εύρυθμης λειτουργίας των ΚΔΑΠ, την αξιολόγησή τους και το ελάχιστο πληροφοριακό περιεχόμενό της. Η δημιουργία της εφαρμογής αυτής επιβάλλεται για λόγους προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για την αξιολόγηση της αποτελεσματικής λειτουργίας τους ως θεσμού της κοινωνικής πρόνοιας.

Στην παρ.6 προσδιορίζεται το πλαίσιο για την αξιολόγηση των αιτήσεων άδειας λειτουργίας που υποβάλλονται μετά τη δημοσίευση του νόμου και μέχρι τη δημοσίευση της εκδιδόμενων Αποφάσεων. Με την παρ.7 παρέχεται εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Παιδείας & Θρησκευμάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την περαιτέρω ρύθμιση των κανόνων αδειοδότησης και λειτουργίας των ΚΔΑΠ και τις προδιαγραφές της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ.5.

Με την παρ. 8 προβλέπεται η κοινοποίηση στους δημόσιους φορείς χρηματοδότησης των ΚΔΑΠ των πορισμάτων ελέγχου της λειτουργίας τους και των βάσει αυτών τυχόν κυρωτικών αποφάσεων που εκδίδει η αδειοδοτούσα αρχή και το αντίστροφο. Στόχος είναι τα πραγματικά περιστατικά που καταγράφονται αρμοδίως ότι εμφιλοχώρησαν, να δύνανται να αξιοποιηθούν ως τέτοια από κάθε ελεγκτικό φορέα κατά την άσκηση της κυρωτικής αρμοδιότητάς του και με τον τρόπο αυτό η εντατικοποίηση του ελεγκτικού πλαισίου.

Μπορείτε να δείτε ολόκληρο το Νομοσχέδιο και την Έκθεση που το συνοδεύει.