Δευ, 01 Ιουλ 2024
Αρχική  > Το βήμα του Αιρετού

Κώστας Κουλούρης* στο AIRETOS.GR:Μονομερή υπέρ των εργοδοτών τα μέτρα της Κυβέρνησης για τον κορωνοϊό

10/4/2020

ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΑΣ  

 

Ο airetos.gr αποτελεί βήμα για όλους τους ΑΙΡΕΤΟΥΣ ,ειδικά όταν η σχέση τους και η εμπειρία τους με την Αυτοδιοίκηση συνδυάζεται και με άλλες  θεσμικές ιδιότητες στις οποίες έχουν εκλεγεί.

Ο κύριος Κώστας Κουλούρης είναι επίσης Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Νέας Ιωνίας , αλλά σήμερα με την ιδιότητα και του Γραμματέα του Εργατικού Κέντρου Αθήνας ,μας παρουσιάζει από αυτή την οπτική τις απόψεις του ως εκπρόσωπος των εργαζομένων στο μεγαλύτερο εργατικό Κέντρο της Χώρας .

 

Διαβάστε στο άρθρο του για το πως σε συνθήκες πανδημίας οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που έχουν προκύψει,πως αντιμετωπίζονται από την Κυβέρνηση με τις ΠΝΠ  που εφαρμόζονται, αλλά και ποια δικαιώματα έχουν.

 

Διαβάστε το άρθρο παρακάτω:

 

            To πακέτο των μέτρων που έχει λάβει η κυβέρνηση, φανερώνει την, εν πολλοίς αναγκαία λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της κατάστασης, ενίσχυση της εκτελεστικής εξουσίας έναντι της νομοθετικής, με την έκδοση Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου, Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και εγκυκλίων. Τη στιγμή αυτή η κρατική παρέμβαση γίνεται με όρους πατερναλιστικούς. Κι αυτό γιατί αφενός δεν αφήνει στις λεγόμενες «δυνάμεις της ελεύθερης αγοράς» να ρυθμίσουν μόνες τους την κατάσταση και αφετέρου δεν αφήνει να λειτουργήσει το προστατευτικό πλαίσιο του εργατικού δικαίου που έχει απομείνει μετά τη μνημονιακή λαίλαπα.Η αντίληψη αυτή ακολουθεί τη γενικότερη τάση των περισσοτέρων κρατών-μελών της Ε.Ε. με την οποία φαίνεται μία στροφή σε κρατικο-φιλελεύθερες πολιτικές για την αντιμετώπισης της πανδημίας.

 

Δυστυχώς όμως, τα μέτρα της κυβέρνησης δεν κατανέμονται ισόρροπα μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων. Ενώ δίνει πολλές δυνατότητες στους εργοδότες να μειώσουν ή και να εξαλείψουν το μισθολογικό κόστος κατά το διάστημα της κρίσης, από την άλλη αρκείται σε μία απλή επιδοματική ενίσχυση για τους εργαζόμενους, ενίσχυση που καμία σχέση με τον ονομαστικό μισθό (όπως γίνεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες) ή τις πραγματικές ανάγκες τους έχει. Ο αληθινός αντίκτυπος των μέτρων αυτών, θα διαφανεί την επόμενη μέρα της υγειονομικής κρίσης. Η εκτόξευση της ανεργίας, η καθίζηση κλάδων όπως ο τουρισμός και η τεράστια προβλεπόμενη ύφεση, θα είναι παρούσες για αρκετό καιρό μετά. Δυνατότητες όπως η μονομερής και απροϋπόθετη επιβολή της εκ περιτροπής εργασίας που ήδη θεσμοθετήθηκε, οφείλουν να καταργηθούν άμεσα καθώς δεν προσφέρουν τίποτα περισσότερο στο ήδη ισχύον νομικό πλαίσιο, παρά μόνο να ανοίγουν την όρεξη μιας μεγάλης μερίδας εργοδοτών για την ολοκληρωτική κατάργηση της πλήρους απασχόλησης στη χώρα μας.

 

Ας εισακουστεί όμως η έκκληση που έκαναν ήδη οι FinancialTimes, η εφημερίδα-ευαγγέλιο του παγκόσμιου καπιταλισμού, οι οποίοι αναφέρουν με ειλικρίνεια (5-4-2020): «Πρέπει να βλέπουμε τις δημόσιες υπηρεσίες ως επένδυση, όχι ως μειονέκτημα. Να δημιουργούμε συνθήκες ασφάλειας στην αγορά εργασίας. Να ξαναδούμε τα προνόμια των πλουσίων. Πολιτικές που μέχρι τώρα θεωρούνταν εκκεντρικές όπως το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και η φορολόγηση του πλούτου θα πρέπει να είναι συστατικά στοιχεία των νέων προσεγγίσεων..».

 

Ήδη έχουν εκδοθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση πέντε (5) Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου στην οποία περιέχονται τα πρώτα αυτά μέτρα:

1.- Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 25-2-2020 «Κατεπείγοντα μέτρα αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης κορωνοϊού» (ΦΕΚ 42/Α/25-2-2020),

2.- Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 11-3-2020 «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊούCOVID-19 και της ανάγκης περιορισμού της διάδοσής του» (ΦΕΚ 55/Α/11-3-2020) .

3.- Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 14-3-2020 «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊούCOVID-19» (ΦΕΚ 64/Α/14-3-2020) και

4.- Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 20-3-2020 «Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης» (ΦΕΚ Α' 68/20-03-2020).

5.- Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 30-3-2020 «Μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις.» (ΦΕΚ Α' 75/30-03-2020).

Στις ΠΝΠ περιέχονται και διατάξεις που αφορούν άμεσα το σύνολο των εργαζομένων και δημοσίων υπαλλήλων της χώρας, είτε με τη θέσπιση ειδικών αδειών, είτε με την εισαγωγή μέτρων προστασίας της υγείας στην εργασία, είτε με την εισαγωγή ειδικού μηχανισμού στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων, είτε με την εισαγωγή ευέλικτων μορφών εργασίας με μονομερείς εργοδοτικές αποφάσεις.

 

                        ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

            Κατ’αρχάς πρέπει να γίνει ο απαραίτητος διαχωρισμός των μέτρων που αφορούν τους εργαζομένους των επιχειρήσεων που ήδη έχει ανασταλεί η λειτουργία τους και αυτών που πλήττονται σημαντικά. Οι πρώτες είναι αυτές που έκλεισαν με την Κοινή Υπουργική Απόφαση Δ1α/ΓΠ.οικ. 18149/2020 - ΦΕΚ 855/Β/13-3-2020, από 14-3-2020 και η απαγόρευση λειτουργίας παρατείνεται μέχρι και 11-4-2020 και οι δεύτερες αυτές που πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ κύριας δραστηριότητας ή δευτερεύουσας με μεγαλύτερα έσοδα από την κύρια.

           

Για εργαζόμενους κλειστών επιχειρήσεων:

·                     Το διάστημα απαγόρευσης λειτουργίας της επιχείρησης σημαίνει ότι υφίσταται ανώτερη βία με αποτέλεσμα να απαλλάσσονται τα δύο μέρη (εργοδότης και εργαζόμενος) από τις κύριες υποχρεώσεις, που απορρέουν από τη σύμβαση εργασίας τους δηλ. την παροχή εργασίας και την καταβολή μισθού αντίστοιχα

·                     Απαγορεύονται οι απολύσεις στις επιχειρήσεις αυτές από 18-03-2020 και όσες τυχόν έχουν πραγματοποιηθεί είναι άκυρες. 

·                     Oι εργαζόμενοι είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.

·                     Οι συμβάσεις εργασίας εργαζομένων με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου που λήγουν μετά την απαγόρευση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των επιχειρήσεων τίθενται σε αναστολή Μετά το πέρας του διαστήματος της αναστολής, η σύμβαση εργασίας συνεχίζεται για τον συμφωνηθέντα χρόνο που υπολείπεται. Αυτό σημαίνει ότι και η κατηγορία αυτή είναι δικαιούχος της αποζημίωσης ειδικού σκοπού

·                     Οι άδειες άνευ αποδοχών που δόθηκαν στις επιχειρήσεις αυτές, αίρονται αυτοδικαίως και επομένως οι εργαζόμενοι αυτοί είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.

·                     Κάλυψη των ασφαλιστικών κρατήσεων από το κράτος για το διάστημα καταβολής της αποζημίωσης ειδικού σκοπού

·                     Έκπτωση 25% στις φορολογικές (εκτός ΦΠΑ) και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, εφόσον καταβληθούν στην προβλεπόμενη ημερομηνία

·                     Αναστολή πληρωμών φορολογικών υποχρεώσεων Μαρτίου για 4 μήνες

·                      Καταβολή του 60% του μισθώματος του ακινήτου  που ενοικιάζουν και αφορά στην 1η κατοικία για Μάρτιο και Απρίλιο 2020.

 

Β. Για εργαζόμενους πληττομένων επιχειρήσεων

·                     Παρέχεται η δυνατότητα στον εργοδότη να θέσει μέρος ή όλο το προσωπικόπου εργαζόταν σε αυτόν κατά την 21-3-2020 σε αναστολή της σύμβασης εργασίας για το διάστημα από 21-03-2020 έως 20-04-2020. Το προσωπικό που δεν τεθεί σε αναστολή της σύμβασης εργασίας του, δικαιούται πλήρως το μισθό του, ανεξάρτητα αν ο εργοδότης αποδέχεται τις υπηρεσίες του ή όχι.

Ειδικά για τη δυνατότητα αναστολής σύμβασης εργασίας: 

·                     Το χρονικό διάστημα της αναστολής πρέπει να είναι συνεχόμενο, διάρκειας 45 ημερολογιακών ημερών (αρχής γενομένης από τη δήλωση του εργοδότη π.χ. για αναστολή από 1-4-2020 αυτή διαρκεί έως 15-5-2020) το οποίο δεν επιτρέπεται να διακόπτεται (δηλ. να «βγάζει» τον εργαζόμενο από το καθεστώς αναστολής)

·                     Μέχρι την 20-4-2020 ο εργοδότης μπορεί να θέτει σε αναστολή και άλλους εργαζομένους του

·                     Συμβάσεις εργασίας εργαζομένων με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου, που δεν έχουν λήξει μέχρι την 21/3/2020 μπορούν να τίθενται σε αναστολή. Μετά το πέρας του διαστήματος της αναστολής, η σύμβαση εργασίας συνεχίζεται για τον συμφωνηθέντα χρόνο που υπολείπεται μετά την ολοκλήρωση του χρόνου της αναστολής τους .

·                     Οι επιχειρήσεις - εργοδότες που αναστέλλουν τις συμβάσεις εργασίας μέρους των εργαζομένων τους, έχουν τη δυνατότητα για τους υπόλοιπους εργαζόμενους να κάνουν χρήση των διατάξεων των άρθρων ένατου και δέκατου της από 20/3/2020 ΠΝΠ (Α' 68), δηλαδή ορισμό προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας ή και μεταφορά προσωπικού σε επιχειρήσεις εντός του ιδίου ομίλου. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να βγάλει σε αναστολή το μισό προσωπικό σε αναστολή και το άλλο μισό να εργαστεί δύο εβδομάδες το μήνα με ανάλογη περικοπή αποδοχών)

·                     Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της ρύθμισης της αναστολής απαγορεύεται ρητά να προβούν σε καταγγελία των συμβάσεων εργασίας για το σύνολο του προσωπικού τους και, σε περίπτωση πραγματοποίησής της, αυτή είναι άκυρη.

·                     Οι επιχειρήσεις-εργοδότες που κάνουν χρήση της ανωτέρω ρύθμισης, υποχρεούνται, μετά τη λήξη του χρόνου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, να διατηρήσουν, για χρονικό διάστημα ίσο με εκείνο της αναστολής (δηλαδή για 45 ημέρες), τον ίδιο αριθμό θέσεων εργασίας που σημαίνει τους ίδιους εργαζόμενους και με τους ίδιους όρους εργασίας κατά την 21/3/2020, οπότε και μπορεί να κάνει χρήση του εν λόγω μέτρου. Στην έννοια του ιδίου αριθμού θέσεων εργασίας δεν συμπεριλαμβάνονται οι αποχωρούντες οικειοθελώς από την εργασία τους, οι αποχωρούντες λόγω συνταξιοδότησης, καθώς και οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου των οποίων η σύμβαση εργασίας λήγει μετά τη λήξη της αναστολής.

·                     Οι εργαζόμενοι που τίθενται σε αναστολή σύμβασης εργασίας είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, πλην αυτών που εργάζονται με τηλεργασία.

·                     Οιεργοδότες – πληττόμενες επιχειρήσεις δύνανται να καταβάλλουν στους εργαζόμενούς τους δικαιούχους της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, επιπλέον ποσό, και σε κάθε περίπτωση μέχρι του ποσού των μεικτών καταβαλλόμενων αποδοχών τους, εξ ελευθεριότητας . Για το επιπλέον ποσό αυτό, υποβάλλεται ΑΠΔ και καταβάλλονται οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο επιπλέον ποσό αυτό, οι οποίες αφαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.

·                     Οιεπιχειρήσεις δύνανται να συμφωνήσουν με τους εργαζόμενούς τους, των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τους τελούν σε αναστολή και είναι δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού, την παροχή εργασίας με τηλεργασία, μόνο για πρόσκαιρες ανάγκες της επιχείρησηςμε τηλεργασία που είναι αμειβόμενη από τον εργοδότη αναλογικά, με βάση τις καταβαλλόμενες μικτές αποδοχές του εργαζομένου του. Το ποσό των καταβαλλόμενων αποδοχών για την εργασία αυτή, μπορεί να φθάνει έως το ύψος των αποδοχών για την νομίμως παρεχόμενη εργασία τους, αφαιρουμένου του ποσού της δικαιούμενης αποζημίωσης ειδικού σκοπού. Το ποσοστό των εργαζόμενων που βρίσκονται σε αναστολή και μπορούν ταυτόχρονα να εργάζονται για τις έκτακτες και μη αναβαλλόμενες ανάγκες, έχει οριστεί στο μέγιστο 10% από τους σε αναστολή εργαζόμενους.

·                     Για τις αποδοχές που αντιστοιχούν στην παροχή της ανωτέρω εργασίας υποβάλλεται ΑΠΔ και οι ασφαλιστικές εισφορές που αντιστοιχούν στο επιπλέον ποσό καλύπτονται από τον εργοδότη και αφαιρούνται από την υποχρέωση κάλυψής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.

·                     Οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που κάνουν χρήση της ανωτέρω ρύθμισης απαγορεύεται ρητά να προβούν σε καταγγελία των συμβάσεων εργασίας για το σύνολο του προσωπικού τους και, σε περίπτωση πραγματοποίησής της, αυτή είναι άκυρη.

·                     Καταβολή του 60% του μισθώματος του ακινήτου  που ενοικιάζουν και αφορά στην 1η κατοικία για Απρίλιο 2020, όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών την 7-4-2020

Σχετικά με την αποζημίωση ειδικού σκοπού

Με την από 14-3-2020 ΠΝΠ, προβλέφθηκε ο Ειδικός Μηχανισμός Στήριξης εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας σε επιχειρήσεις-εργοδότες, των οποίων η λειτουργία έχει προσωρινά απαγορευθεί λόγω των έκτακτων μέτρων αντιμετώπισης του κορωνοϊού COVID-19, ή αυτών που πλήττονται σημαντικά, συμπεριλαμβανομένων μέτρων οικονομικής στήριξης, αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ασφαλιστικής κάλυψης, έκτακτων επιδομάτων και επιταγών κατάρτισης.

Αυτή έχει θεσπιστεί ως έκτακτη οικονομική ενίσχυση, ύψους οκτακοσίων ευρώ (800€), η οποία καλύπτει χρονικό διάστημα 45 ημερολογιακών ημερών από 15-3 έως 30-4-2020. Δίνεται εφόσον οι εργαζόμενοι δεν έχουν άλλη ενεργή σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε άλλον εργοδότη. Στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι απασχολούνταν σε περισσότερους του ενός εργοδότες, των οποίων ανεστάλη η επιχειρηματική τους δραστηριότητα με εντολή δημόσιας αρχής και κατ' επέκταση οι συμβάσεις εργασίας τους τελούν σε αναστολή, οι εργαζόμενοι επιλέγουν αποκλειστικά έναν εργοδότη προκειμένου να γίνουν δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού. Το ίδιο ισχύει και για τους εργαζομένους πληττομένων επιχειρήσεων.Εργαζόμενοι με παράλληλη απασχόληση σε δεύτερο εργοδότη που δεν είναι σε απαγόρευση λειτουργίας ή πληττόμενος δεν δικαιούνται της αποζημίωσης ειδικού σκοπού.

Από την αποζημίωση ειδικού σκοπού εξαιρούνται : α) εκείνοι που εργάζονται εξ αποστάσεως, β) το προσωπικό ασφαλείας, γ) εκείνοι που βρίσκονται σε νόμιμη άδεια.Αυτό σημαίνει ότι όσοι βρίσκονται σε άδεια ειδικού σκοπού, αναρρωτική, κανονική κλπ. δεν είναι δικαιούχοι της αποζημίωσης, παρά μόνο αν «κόψουν» τη σχετική άδεια. Ειδικά για την αναρρωτική, η οποία προϋποθέτει πράξη δημόσιας αρχής και επίσημο δικαιολογητικό (ιατρικό πιστοποιητικό), ο εργαζόμενος δεν μπορεί να τεθεί σε αναστολή παρά μόνο μετά το διάστημα της αναρρωτικής.

Διαδικασία:

·                                 Για τις κλειστές επιχειρήσεις οι εργοδότες από 24-03-2020 έως 31-03-2020 ενώ για τις πληττόμενες από 24-3-2020 έως 20-4-2020, οφείλουν να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στο ΠΣ Εργάνη στην οποία δηλώνουν ότι : 

Α) η επιχείρησή τους έχει αναστείλει τη λειτουργία της με απόφαση κρατικής αρχής ή ότι η επιχείρηση πλήττεται σημαντικά

Β) τους εργαζόμενους που έχουν τεθεί σε αναστολή.

Γ) τους παραιτηθέντες και απολυθέντες από 1-3 έως 20-03-2020. 

·                                 Κατόπιν οφείλουν να κοινοποιήσουν τη δήλωση εγγράφως ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στους εργαζομένους. 

Κατόπιν οι εργαζόμενοι :

·                                 ΑΠΟ 1-4-2020 ΕΩΣ 10-04-2020 για τις κλειστές και έως 30-4-2020 για τις πληττόμενες, οφείλουν να υποβάλλουν δήλωση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Υπουργείου Εργασίας (supportemployees.yeka.gr), στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνουν:

Α) τον αριθμό πρωτοκόλλου της δήλωσης του εργοδότη. 

Β) τα προσωπικά τους στοιχεία

Γ) το ΙΒΑΝ προσωπικού λογαριασμού

Δ) τα στοιχεία μίσθωσης και εκμισθωτή, ώστε να λάβουν την έκπτωση μισθώματος κύριας κατοικίας (μόνο για τους εργαζόμενους κλειστών επιχειρήσεων με κρατική εντολή). 

Σημειωτέον ότι οι εργοδότες που δεν υποβάλουν την Υπεύθυνη δήλωση που προβλέπεται, κηρύσσονται έκπτωτοι από την υπαγωγή τους στα μέτρα αναστολής οφειλών δόσεων ή ρυθμίσεων ή διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής και κάθε είδους βεβαιωμένων οφειλών προς το Δημόσιο. Ειδικά οι εργοδότες πληττομένων επιχειρήσεων που δεν κάνουν χρήση του μέτρου της αναστολής συμβάσεων εργασίας, υπόκεινται κανονικά στα σχετικά ευεργετήματα (αφού έτσι θα οφείλουν αυτούσιο το μισθό στους εργαζομένους τους).

Με τη διατύπωση των ΠΝΠ και της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 12998/232/2020 (ΦΕΚ 1078/Β/28-3-2020) και ιδίως από το γεγονός ότι η πρόβλεψη αφορά εργαζόμενους με εξαρτημένη εργασία, προκύπτει ότι εξαιρούνται πολλές κατηγορίες εργαζομένων όπως: εργαζόμενοι με εργόσημο ( ενδεικτικά: οι υπηρεσίες οικογενειακής βοηθητικής φροντίδας, οι κηπουρικές εργασίες,η φύλαξη και μεταφορά παιδιών, νηπίων και βρεφών,η παράδοση ιδιαίτερων μαθημάτων, προσωπικό που παρέχει υπηρεσίες καθαρισμού και κηπουρικής κοινόχρηστων χώρων πολυκατοικιών κλπ.), εργαζόμενοι σε εταιρείες προσωρινής απασχόλησης όταν ο έμμεσος εργοδότης έχει αναστείλει τη λειτουργία του ή υπολειτουργεί με το δικό του προσωπικό ενώ η Ε.Π.Α. δεν έχει θεωρηθεί πληττόμενη (με άμεσο κίνδυνο την απόλυση), απλήρωτοι εργαζόμενοι ευρισκόμενοι σε επίσχεση εργασίας. Ειδικά για το τελευταίο έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο εργαζομένων σε δύο εργοδότες, ο ένας (τωρινός) εκ των οποίων αναστέλει τη σύμβαση εργασίας, πλην όμως ο εργαζόμενος, λόγω της ύπαρξης ενεργούς αλλά απλήρωτης σύμβασης εργασίας από το δεύτερο υπερήμερο εργοδότη (όπου έχει ήδη ασκήσει την επίσχεση εργασίας του), δεν δικαιούται την αποζημίωση.

Το Υπουργείο πρέπει άμεσα, αφενός να συμπεριλάβει και τις ανωτέρω κατηγορίες στο δικαίωμα λήψης της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ειδικά δε για όσους ασκούν επίσχεση εργασίας σε δεύτερο (αρχικό) εργοδότη, να θεωρηθεί αυτόματα από το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, ότι η επίσχεση ήδη έχει αναστείλει την αρχική εργασιακή σχέση, επομένως δικαιούται ο εργαζόμενος να υπαχθεί στη ρύθμιση λόγω μη ενεργούς εργασιακής σχέσης.

 

                        Εκ περιτροπής εργασία (Προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας)

Με το άρθρο ένατο της από 20-3-2020 ΠΝΠ, το σύστημα της πλήρους απασχόλησης υφίσταται συντριπτικό ρήγμα καθώς εισήχθη διάταξη που αφορά όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις, πληττόμενες ή μη και που δίνει τη δυνατότητα στους εργοδότες, χωρίς ενημέρωση, χωρίς διαβούλευση, χωρίς καν να προβάλλουν κάποιο λόγο, να θέτουν με μονομερή απόφασή τους το προσωπικό τους σε εκ περιτροπής εργασία, μειώνοντας αντίστοιχα τόσο το μισθό τους όσο και τις ασφαλιστικές εισφορές. Συγκεκριμένα η διάταξη αναφέρει ότι για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος της παρούσας (δηλ. μέχρι 20-9-2020), o εργοδότης δύναται, με απόφασή του, να ορίζει προσωπικό ασφαλούς λειτουργίας της επιχείρησης ως εξής:α) Κάθε εργαζόμενος μπορεί να απασχολείται κατ' ελάχιστο δύο (2) εβδομάδες με περίοδο αναφοράς τον μήνα, συνεχόμενα ή διακεκομμένα, β) Ο ανωτέρω τρόπος οργάνωσης της εργασίας γίνεται ανά εβδομάδα και εντάσσεται σε αυτόν τουλάχιστον το 50% του προσωπικού της επιχείρησης,
γ) Εργοδότης που θα εφαρμόσει αυτόν τον τρόπο οργάνωσης της εργασίας υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων που απασχολούνταν κατά την έναρξη εφαρμογής του.

Με τη διάταξη αυτή ο εργοδότης οποιασδήποτε επιχείρησης (παρά το ότι ο Υπουργός, μετά τις αντιδράσεις, προσπάθησε να αλλοιώσει το γράμμα της διάταξης λέγοντας ότι αφορά τις πληττόμενες βάσει ΚΑΔ επιχειρήσεις και όχι όλες και για διάστημα 2-3 μηνών- μένει να δούμε την τροποποίηση) μονομερώς, χωρίς ενημέρωση και διαβούλευση με το προσωπικό ή τους εκπροσώπους του, να βάλει όλο το προσωπικό σε εκ περιτροπής απασχόληση (μισό τη μία εβδομάδα και μισό την άλλη) με συνέπεια την μείωση των αποδοχών και των εισφορών τους κατά 50%. Είναι προφανώς κενές ουσιαστικού περιεχομένου οι δηλώσεις του Υπουργού ότι «είναι στη διακριτική ευχέρεια των εργοδοτών η περικοπή του μισθού, ο νόμος δεν λέει ότι κόβεται το 50%», αφού είναι γνωστό ότι ο μισθός είναι αντάλλαγμα της παρεχόμενης εργασίας!Mετά τις αντιδράσεις, υπήρξε αναδίπλωση του Υπουργείου Εργασίας και υποστηρίχθηκε ότι αφορά όχι όλους τους εργοδότες αλλά μόνο τις πληττόμενες βάσει ΚΑΔ επιχειρήσεις. Πλην όμως, η Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε πριν λίγες μέρες, δεν αντικαθιστά τη γενική διάταξη της ΠΝΠ, απλώς ορίζει τα έντυπα που οι πληττόμενοι εργοδότες οφείλουν να καταθέσουν στην ΕΡΓΑΝΗ. Δηλ. αν η συγκεκριμένη διάταξη δεν καταργηθεί εξυπαρχής, με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο θεσπίστηκε, είτε δηλ. με νέα ΠΝΠ είτε με νόμο, ισχύει για όλες τις επιχειρήσεις και όχι μόνο τις πληττόμενες, αφού δεν δίνει εξουσιοδότηση στον Υπουργό να την τροποποιεί.

 

Απαγόρευση απολύσεων

Οι απολύσεις απαγορεύονται στις εξής περιπτώσεις:

-         Για τις επιχειρήσεις που τελούν σε αναστολή λειτουργίας από 18-3-2020 και για όσο χρονικό διάστημα διαρκούν τα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας, καθολικά.

-         Για τις πληττόμενες επιχειρήσεις βάσει ΚΑΔ κύριας ή δευτερεύουσας δραστηριότητας που κάνουν χρήση του μέτρου της αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού τους, απαγορεύονται τόσο κατά το διάστημα της αναστολής όσο και το ισόχρονο διάστημα μετά τη λήξη του μέτρου (δηλ. 45+45 ημέρες) για όλο το προσωπικό που απασχολείτο κατά την 21-3-2020 (δηλ. απαγορεύεται έστω και μια απόλυση). Η προστασία καταλαμβάνει το πρόσωπο του εργαζόμενου και όχι μόνο τη θέση εργασίας.

-         Για τις επιχειρήσεις που θα κάνουν χρήση του μέτρου του ορισμού προσωπικού ασφαλούς λειτουργίας ο εργοδότης υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων μέχρι το τέλος του μέτρου με αυτόν που υπήρχε στην έναρξή του.

-         Οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου που λήγουν μετά την απαγόρευση λειτουργίας των επιχειρήσεων (για τις κλειστές), αναστέλλονται και συνεχίζονται για την υπολειπόμενο χρόνο μετά το τέλος της αναστολής. Αντίστοιχα οι συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στις πληττόμενες επιχειρήσεις που δεν έχουν λήξει μέχρι την 21-3-2020 και που θέτουν, κατά την ευχέρειά τους, το προσωπικό αυτό σε αναστολή σύμβασης εργασίας, η σύμβαση συνεχίζεται για τον υπολειπόμενο χρόνο μετά την αναστολή.

Κατά τα λοιπά, ειδικά για λειτουργούσες επιχειρήσεις και για τις πληττόμενες που δεν θέτουν σε αναστολή το προσωπικό τους, ΔΕΝ υπάρχει καθολική απαγόρευση απολύσεων.

 

            Άδειες ειδικού σκοπού  για εργαζόμενους γονείς (ΠΝΠ 11-3-2020, ΦΕΚ Α’55/11-3-2020)

 

 

Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου της 11-3-2020, θεσπίζεται η δυνατότητα των εργαζομένων οι οποίοι έχουν τέκνα που είναι εγγεγραμμένα σε διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες να ζητούν άδεια για την φροντίδα των τέκνων, κατά το διάστημα αναστολής λειτουργίας των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Η άδεια αυτή είναι ειδική, δεν είναι η κανονική (με τις πιο κάτω διακρίσεις) και δεν συμψηφίζεται με άλλη άδεια.

Σύμφωνα με τη διατύπωση της ΠΝΠ, η άδεια αυτή αποτελεί δικαίωμα των εργαζομένων, για όσο διάστημα παραμένουν κλειστές οι σχολικές μονάδες. Ο εργοδότης δεν μπορεί να αρνηθεί τη χορήγησή της.

Η άδεια αφορά γονείς παιδιών: αα) που είναι εγγεγραμμένα σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, αβ) που φοιτούν σε σχολικές μονάδες υποχρεωτικής εκπαίδευσηςδηλ. με τέκνα που φοιτούν έως και την Γ’Γυμνασίου, αγ) που φοιτούν σε ειδικά σχολεία ή σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας των παιδιών, καθώς και οι εργαζόμενοι γονείς ατόμων με αναπηρία, τα οποία, ανεξαρτήτως της ηλικίας τους, είναι ωφελούμενοι σε δομές παροχής υπηρεσιών ανοικτής φροντίδας για άτομα με αναπηρία. Δυστυχώς δεν υπάρχει η ρύθμιση που έχει προβλεφθεί για το δημόσιο και έτσι γονείς με παιδιά κάτω των 4 ετών που δεν φοιτούν σε βρεφονηπιακό σταθμό δεν δικαιούνται της σχετικής άδειας. Πάντως σήμερα ανακοινώθηκε ότι η άδεια ειδικού σκοπού παρατείνεται μέχρι τις 24 Απριλίου 2020.

Η άδεια μπορεί να ληφθεί εφόσον ένας τουλάχιστον γονέας εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ως μισθωτός, ακόμα και εάν ο άλλος γονέας είναι ελεύθερος επαγγελματίας. Σε περίπτωση κατά την οποία και οι δύο γονείς είναι μισθωτοί, στον ίδιο ή σε διαφορετικούς εργοδότες, με κοινή τους υπεύθυνη δήλωση προς τον εργοδότη ή τους εργοδότες τους, γνωστοποιούν ποιος από τους δύο θα κάνει χρήση της ανωτέρω άδειας ή, σε περίπτωση που μοιραστούν την άδεια, τα αντίστοιχα χρονικά διαστήματα χρήσης της από καθέναν από αυτούς.  Σε περίπτωση που ο ένας γονέας είναι εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα ενώ ο άλλος στο Δημόσιο, απαιτείται η προσκόμιση στον εργοδότη της υπεύθυνης δήλωσης του εργαζόμενου γονέα στο Δημόσιο ότι δεν έχει κάνει χρήση της άδειας ειδικού σκοπού, προκειμένου ο μισθωτός του ιδιωτικού τομέα να μπορεί να κάνει χρήση της άδειας αυτής. Σε περίπτωση που εργάζεται μόνο ένας εκ των δύο γονέων, τότε αυτός δεν μπορεί να κάνει χρήση της άδειας ειδικού σκοπού, εκτός και αν ο γονέας που δεν εργάζεται νοσηλεύεται για οποιονδήποτε λόγο ή νοσεί από τον κορωνοϊό ή είναι άτομο με αναπηρία (ΑμεΑ) και λαμβάνει επίδομα από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ). Σε περίπτωση διαζυγίου ή διάστασης γονέων, την άδεια ειδικού σκοπού λαμβάνει ο γονέας, ο οποίος έχει την επιμέλεια του παιδιού ή τη γονική μέριμνα, εκτός και αν μεταξύ τους συμφωνήσουν διαφορετικά, σύμφωνα με την κοινή τους υπεύθυνη δήλωση ως ανωτέρω

Ο εργαζόμενος έχει δικαίωμα να πάρει την άδεια ειδικού σκοπού (για το διάστημα του μήνα 11-3-2020 έως 27-4-2020) τουλάχιστον τριών (3) ημερών, υπό την προϋπόθεση ότι θα κάνει χρήση μιας (1) ημέρας από την κανονική του άδεια για κάθε τρεις (3) ημέρες της άδειας ειδικού σκοπού, στο πλαίσιο της τριμερούς συμμετοχής στο έκτακτο και προσωρινό αυτό μέτρο. Δηλαδή δεν μπορεί να ζητηθεί μόνο η τριήμερη άδεια χωρίς και μία τέταρτη μέρα (η οποία αφαιρείται από την κανονική άδεια).

Σύμφωνα με την ΠΝΠ, οι τρεις μέρες της άδειας ειδικού σκοπού (η τέταρτη, ως κανονική άδεια, πληρώνεται ούτως ή άλλως από τον εργοδότη, με βάση τις καταβαλλόμενες αποδοχές), καλύπτονται κατά τα 2/3 από τον εργοδότη και κατά το 1/3 από το κράτος. Όπως ανακοινώθηκε σήμερα από το Υπουργείο Εργασίας, το 1/3 της άδειας αυτής που αφορά το Κράτος, θα καταβληθεί εντός του δεύτερου δεκαημέρου του Μαΐου 2020 .

 

Κώστας Κουλούρης

Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου Νέας Ιωνίας

Γενικός Γραμματέας Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Αθήνας (Ε.Κ.Α)

Γενικός Γραμματέας Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ

e-mail: kostas67koulouris@gmail.com