Πεμ, 04 Ιουλ 2024
Αρχική  > Δήμοι

Σύλλογος Εργαζομένων Τράπεζας Πειραιώς-ΣΕΤΠ: Παρεμβάσεις σε Δημάρχους και Περιφερειάρχες για να μην κλείσουν άλλα καταστήματα

12/7/2021

ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΟΦΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΞΟΥΝ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΟΥΣ ΡΟΛΟ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΤΡΕΨΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ

 

Ο Σύλλογος Εργαζομένων Τράπεζας Πειραιώς-ΣΕΤΠ, έχει ξεκινήσει ένα διαρκή αγώνα αποτροπής του σχεδίου Sunrise από την λεπτομερή ανακοίνωση του στις αρχές Απριλίου, στο οποίο πέραν των άλλων προβλέψεων του,  η Διοίκηση της Τράπεζας έχει στοχοθετήσει για την περίοδο 2021-2024 τη διακοπή λειτουργίας 75 καταστημάτων σε ολόκληρη τη χώρα και την παράλληλη μείωση του προσωπικού άνω των 2.000 εργαζόμενων στην Τράπεζα.

 

Σε αυτό το πλαίσιο ο Σύλλογος έχει δρομολογήσει μέχρι σήμερα ένα αρχικό κύκλο παρεμβάσεων του σε Δήμους και Περιφερειακές Αρχές της χώρας σε συνέχεια των προηγούμενων παρεμβάσεων προς τα πολιτικά κόμματα στο τέλος του 2020, ώστε αφενός να ενημερώσει τις τοπικές κοινωνίες για τις επικείμενες εξελίξεις και αφετέρου να θέσει το θέμα σε όσο το δυνατό υψηλότερο θεσμικό επίπεδο, επιζητώντας τις ανάλογες πρωτοβουλίες από την πλευρά των οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε να ανασχεθεί η περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων της Τράπεζας Πειραιώς.

 

Πιο αναλυτικά οι παρεμβάσεις μας, έχουν λάβει χώρα, με την κατάθεση σχετικού και αναλυτικού Υπομνήματος έκθεσης της κατάστασης στο τραπεζικό σύστημα και βάσει του οποίου εκδόθηκαν μέχρι σχετικά ψηφίσματα διαμαρτυρίας από τους εξής φορείς:

 

-       την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας, το Δήμο Βέροιας, Σκύδρας, Κόνιτσας, το Δήμο Ανωγείων, Ξηρομέρου, Πάργας, Πρεβέζης και από το Δήμο Παραμυθιάς Θεσπρωτίας.

 

Παράλληλα έχει αποσταλεί προς συζήτηση και ψήφιση το Υπόμνημα του Συλλόγου μας:

 

-       Στο Δήμο Λάρισας, στο Δήμο Νεάπολης-Συκεών Θεσσαλονίκης, στο Δήμο Θερμαϊκού, στο Δήμο Ιωαννιτών.

 

Με τις παραπάνω παρεμβάσεις μας, οι οποίες θα συνεχιστούν σε Δήμους και Περιφέρειες της υπόλοιπης Ελλάδας,  αλλά και προς την Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας-Κ.Ε.Δ.Ε, θέλουμε να ανοίξουμε δίαυλους επικοινωνίας και συνεργασίας με τους τοπικούς φορείς  και την κοινωνία της περιφέρειας, προκειμένου να επιλύσουμε προς όφελος των κατοίκων και της τοπικής οικονομίας ένα σημαντικό ζήτημα που προκύπτει το τελευταίο διάστημα, με την απομείωση της παρουσίας των καταστημάτων των πιστωτικών ιδρυμάτων στη χώρα (ιδιαίτερα της Τράπεζας Πειραιώς) και της συνακόλουθης δημιουργίας συνθηκών τραπεζικού αποκλεισμού και πρόσβασης του πληθυσμού σε χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες αλλά και της μείωσης της ποιότητας της εξυπηρέτησης των υπηρεσιών.

 

Επισημαίνουμε ειδικότερα ότι, η πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, συνιστά βασικό στοιχείο ομαλής κοινωνικοοικονομικής ένταξης, ενώ ο περιορισμός της έκτασης του φαινομένου θεωρείται κρίσιμος για την εμπέδωση της κοινωνικής δικαιοσύνης. Σε αυτό το πλαίσιο, το οποίο το οποίο απορρέει  από μια σειρά θεσμικών εργαλείων για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου προστασίας των πολιτών (αρ. 36 Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης)  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέταξε πρόσφατα την πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες στον Ευρωπαϊκό Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων, που έχει ως στόχο να «εξασφαλίσει στους πολίτες νέα και αποτελεσματικότερα δικαιώματα».

 

Στο πλαίσιο αυτό ορίζεται ρητά ότι, «κάθε άτομο έχει δικαίωμα πρόσβασης σε βασικές ποιοτικές υπηρεσίες όπως μεταξύ άλλων η ύδρευση, η αποχέτευση, η ενέργεια, οι μεταφορές, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και οι ψηφιακές επικοινωνίες.»

 

Χαρακτηριστικό στοιχείο των συνθηκών τραπεζικού αποκλεισμού και αδυναμίας πρόσβασης του πληθυσμού στη χώρα είναι, ότι ενώ ο μέσος όρος μείωσης των καταστημάτων των τραπεζών στην Ευρωζώνη την περίοδο 2011-2020 ήταν 36,3% για την Ελλάδα ήταν 58,4%. Παράλληλα, η μείωση των εργαζόμενων στις Τράπεζες την ίδια περίοδο κατά 50% φέρνει την αναλογία του αριθμού κατοίκων ανά τραπεζοϋπάλληλο να αντιστοιχεί στην Ελλάδα ένας υπάλληλος ανά 324 κατοίκους, ενώ στην Ευρωζώνη το 2020 αντιστοιχεί ένας υπάλληλος ανά 186 κατοίκους, σχεδόν δηλαδή διπλάσιος αριθμός υπαλλήλων από ότι στη χώρα μας. Το φαινόμενο αυτό έχει και  σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα της εξυπηρέτησης της πελατείας και στην εντατικοποίηση των συνθηκών εργασίας των εργαζόμενων.

 

Όπως αναφέρουμε και στο Υπόμνημά μας, συνολικότερα οι Τράπεζες συνεχίζουν να μένουν προσδεδεμένες σε αδιέξοδες λογικές συρρίκνωσης, εξαντλούνται στο βραχυπρόθεσμο «κυνήγι» δεικτών κόστους (αν και κατέχουν την ανταγωνιστικότερη θέση σε σχέση με τις ευρωπαϊκές τράπεζες) αντί να επενδύσουν σε σχέδια και λογικές ανάπτυξης, που είναι προϋπόθεση για να τιμήσουν την εμπιστοσύνη της πελατείας τους και να συμμετέχουν υπεύθυνα στον ρόλο τους για την απαραίτητη στήριξη της χειμαζόμενης οικονομίας και στη χρηματοδότηση της ανάκαμψης της χώρας, μετά από μια δεκαετή οικονομική κρίση και μια πρωτοφανή συνθήκη πανδημίας.

 

Παραθέτουμε σε συγκριτικό πίνακα ενδεικτικά στοιχεία, περί συνθηκών δημιουργίας τραπεζικού αποκλεισμού που αφορά τη διάρθρωση κάλυψης του πληθυσμού στη χώρα μας  από τα πιστωτικά ιδρύματα με  άλλες ευρωπαϊκές  χώρες, στοιχεία που αναδεικνύουν εύγλωττα την αρνητική εικόνα για την εύρυθμη παροχή και πρόσβαση χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών στην Ελλάδα σε σύγκριση ακόμα και με προηγμένες τεχνολογικά χώρες ειδικά ως προς τη χρήση της ψηφιακής τραπεζικής.

 

ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

ΣΤΗΝ Ε.Ε. το 2019

Αριθμός ΑΤΜ ανά 1.000km2

Αριθμός ΑΤΜ ανά 100.000 κατοίκους

Αριθμός καταστημάτων εμπορικών τραπεζών ανά 1.000km2

Αριθμός καταστημάτων εμπορικών τραπεζών ανά 100.000 κατοίκους

Κάτοικοι ανά τραπεζικό υπάλληλο το 2020

 

Ιταλία

160,5

90,17

69,05

38,79

218

Ισπανία

85,87

106,31

39,98

49,66

276

Πορτογαλία

165,23

169,91

37,19

38,24

207

Γαλλία

98,62

98,29

34,5

34,27

167

Γερμανία

245,84

119,93

22,5

10,97

145

Φινλανδία

5,28

34,71

0,48

3,13

280

Ολλανδία

177,8

41,08

40,01

9,25

233

Αυστρία

158,42

171,96

10,94

11,88

127

Ελλάδα

45,38

63,4

13,78

19,25

324

Πηγή: I.M.F./ F.A.S.