Παρ, 26 Απρ 2024
Αρχική  > Πολιτική - Οικονομία - Διεθνή

Τέλος τα πρόστιμα στους Δήμους για τις πιάτσες ταξί – Ριζικές αλλαγές

29/1/2020

Τροποποιείται πλήρως το θεσμικό πλαίσιο για τη χωροθέτηση θέσεων στάσης/στάθμευσης ταξί, με την παρ.3 του αρ.41 του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών περί Υδατοδρομίων (“Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις”), που κατετέθη στη Βουλή την 24η Ιανουαρίου.

 

Συγκεκριμένα, αντικαθίσταται το αρ.17 του ν.4530/2018, με το οποίο (όπως έχει επανειλημμένως αναδείξει ο AIRETOS ) θεσπίστηκαν το 2018 πρόστιμα δεκάδων έως εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ ετησίως για τους Δήμους, εάν δεν προχωρούσαν σε καθορισμό θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) και αποεπιβίβασης για τα ταξί εντός προθεσμίας. 

Στο πλαίσιο αντικατάστασης του αρ.17 λοιπόν, “εξαφανίζεται”το εδάφιο που ορίζει τα πρόστιμα στους Δήμους! Η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εξηγεί το νέο τοπίο, αναφέροντας:«ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ επίσης, Η ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ στην περίπτωση μη καθορισμού των θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) Ε.Δ.Χ. Ταξί οχημάτων εντός της προβλεπόμενης, κατά περίπτωση, προθεσμίας.»

 

Επιπλέον, ενώ σήμερα κατά το αρ.17η άσκηση της αρμοδιότητας ανήκει στους Δήμους (“οι Δήμοι υποχρεούνται”), με το Ν/Σ προστίθενται οι Περιφέρειες (“οι ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού υποχρεούνται”).

 

Ακολουθεί συγκριτικός Πίνακας με το πριν και το μετά, δηλαδή με το άρθρο όπως ισχύει και πως τροποποιείται.

Στο τέλος του Πίνακα, σας ενημερώνουμε για τη νέα διαδικασία, που θεσπίζεται σε άλλο σημείο του Ν/Σ περιλαμβάνοντας τη λήψη Αποφάσεων των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων της Χώρας.

 

ΚΑΤΑΤΕΘΕΝ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

παρ.3αρ.41

ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ

αρ.17ν.4530/2018

Το αρ.17 του ν.4530/2018 αντικαθίσταται ως εξής:

« Στο δίκτυο των πρωτευουσών των περιφερειακών ενοτήτων,οι ΟΤΑ (Α’ και Β’ βαθμού) υποχρεούνται να καθορίσουν θέσεις στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) για τα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ εντός 18 μηνών από την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης της παρ.13 του αρ.34του ν.2696/1999 ‘Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας’.

Η προθεσμία αυτή για τους Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ., οι οποίοι είναι αρμόδιοι φορείς για τον καθορισμό θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) για τα Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ οχήματα στην Περιφέρεια Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης αντίστοιχα, ορίζεται σε 2 χρόνια από την έκδοση της ανωτέρω Απόφασης. » ”

 

 

 

« Στο βασικό ή κύριο οδικό δίκτυο των πρωτευουσών των περιφερειακών ενοτήτων οι Δήμοι υποχρεούνται να καθορίσουν θέσεις στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) και αποεπιβίβασης για τα Ε.Δ.Χ. Ταξί εντός 18 μηνών.

Ως αρμόδιοι φορείς για τηνΑθήνακαι τηΘεσσαλονίκη ορίζονται ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΕΘ αντίστοιχα, μετά από γνώμη των αρμόδιων Δήμων. Η παραπάνω προθεσμία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ορίζεται σε 2 χρόνια.

 

Η μέγιστη απόσταση των καθοριζόμενων, με βάση τα παραπάνω εδάφια, θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) ορίζεται σε 2,5 χλμ. και των θέσεων αποεπιβίβασης σε 150 μέτρα. Σε περίπτωση τεχνικών κωλυμάτων επιτρέπεται, μετά από τεκμηριωμένη με βάση μελέτη εισήγηση του Δήμου ή του αρμόδιου φορέα και έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να υπάρξει απόκλιση αναφορικά με τη μέγιστη απόσταση ή και τη χωροθέτηση των θέσεων.

 

Αν δεν καθοριστούν οι ως άνω θέσεις, επιβάλλεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, για κάθε έτος που παρέρχεται άπρακτο, πρόστιμο ποσού 50.000 ευρώ στους παραπάνω φορείς και στους Δήμους με πληθυσμό έως 20.000 άτομα, 100.000 ευρώ στους Δήμους με πληθυσμό από 20.001 έως 100.000 άτομα και 200.000 ευρώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις.

 

Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών επιτρέπεται να καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος, καθώς και για τη διαδικασία επιβολής του παραπάνω προστίμου. »

 

Ταυτοχρόνως, με την παρ.1 του αρ.41 του Ν/Σ αντικαθίσταται η παρ.13 του αρ. 34 του ΚΟΚ, με την περ.β’αυτής να διαμορφώνεται ως κάτωθι:

« Για τον καθορισμό στις κατοικημένες περιοχές των θέσεων αφετηρίας, στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) των επιβατηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ταξί).  Στις περιπτώσεις αυτές:

αα) για τις περιοχές αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ., οι τελευταίοι εκπονούν ειδική μελέτη, βάσει της οποίας γίνεται από αυτούς τους Φορείς ο καθορισμός των θέσεων αφετηρίας, στάσης/στάθμευσης (πιάτσες), έπειτα από πρόταση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου ή Περιφερειακού Συμβουλίου ή της αρμόδιας Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους.

(ββ) για τις λοιπές περιοχές της χώρας οι θέσεις στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) καθορίζονται με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί από ή για λογαριασμό των αρμόδιων Τεχνικών Υπηρεσιών των ΟΤΑ (Α’ και Β’ βαθμού) με απόφασητου οικείου Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίουή της αρμόδιας Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους.

Οι θέσεις στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) χωροθετούνται πλησίον κεντρικών σημείων σημαντικής προσέλκυσης μετακινήσεων, σε θέσεις όπου εξασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφοριακή ροή και τα επίπεδα κυκλοφοριακής εξυπηρέτησης για όλους τους χρήσεις της οδού, σε σημεία του οδικού δικτύου, όπου επιτρέπεται η στάση και στάθμευση.Με Απόφαση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών καθορίζονται τα κριτήρια χωροθέτησης των θέσεων στάσης/στάθμευσης (πιάτσες) των επιβατικών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ταξί), καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογής της διάταξης της περίπτωσης (β) .»

 

Το Νομοσχέδιο περιλαμβάνει σειρά διατάξεων άμεσου αυτοδιοικητικού ενδιαφέροντος, για κάθε μία από τις οποίες θα ακολουθήσει ξεχωριστή ανάλυση στον AIRETO.